NM: Casandra Perkins og Mimoun Kandrouch  er begge HK-medlemmer og begge i Norgesmesterskapet i sjøhandlerfaget. Det går også et kjøttskjærer-NM av stabelen, men etter hva HK-Nytt erfarer er det ingen HK-medlemmer med der.

NM: Casandra Perkins og Mimoun Kandrouch er begge HK-medlemmer og begge i Norgesmesterskapet i sjøhandlerfaget. Det går også et kjøttskjærer-NM av stabelen, men etter hva HK-Nytt erfarer er det ingen HK-medlemmer med der.

To HK-ere konkurrerer i sjømathandler-NM

Casandra fra Coop Mega Metro og Mimoun fra Meny Drøbak City er to av de åtte som kan ende opp med å bli Norges offisielt beste fiskehandler.
27.09.2022
27.10.2022 14:44

leif.kirknes@lomedia.no

I Kristiansand i dag, tirsdag, går NM i Sjømathandlerfaget av stabelen, som en del av Worldskills. I listen over de åtte som skal konkurrere i faget, er de to HK-medlemmer: Casandra Perkins fra Coop Mega Metro ved Lørenskog og Mimoun Kandrouch fra Meny Drøbak City.

Casandra Perkins sier hun føler presset. Det er hennes ektemann som er regjerende norgesmester i faget. Det har han vært i noen år fordi koronaen har stukket kjepper i hjulene for yrkeskonkurranser inntil nå.

– Det er spennende med NM! Jeg har aldri vært med på noe sånt før, sier Perkins.

Hun har jobbet med fisk i halvannet års tid, og er i dag fiskeansvarlig på Coop Mega i Lørenskog. Planen var egentlig bare å være med på å øve til konkurransen. Men sånn gikk det ikke, for plutselig var hun kvalifisert til NM.

Tilfeldig

I konkurransen skal de gjennom en rekke øvelser, som varemottak, fiskeskjæring, en hurtigkonkurranse med rekepilling, krabbe, østers og kamskjell på tid, samt fiskedisk-estetikk inklusive en presentasjon.

Litt sånn som jobben i fiskedisken tidvis kan fortone seg. Perkins synes det er en topp jobb. At det til tider er hektisk på Metro-senteret i Lørenskog passer henne perfekt.

– Man må jobbe litt fort og ha hodet med seg. Det er helt perfekt for meg. Jeg liker at det går litt fort og at det er mye å gjøre. Det er veldig populært med fisk. Det kommer folk fra Lørenskog, men også fra Groruddal-området til butikken, sier hun.

Perkins har fagbrev i salgsfaget og har jobbet i dagligvarebransjen i snart elleve år. Som 19-åring fikk hun beskjed fra faren sin om at det var på tide å skaffe seg jobb, men trodde ikke det skulle bli butikk, som hun på den tiden mente virket kjedelig. Men plutselig hadde hun likevel fått seg jobb i en Spar-butikk i Enebakk, hvor hun gikk gjennom læretiden.

– Så har jeg bare blitt værende. Det var kjempegøy, sier hun.

Prøver å snike inn lange

På Metro har Perkins vært i tre år, men da hun begynte hadde hun overhodet ingen planer om å jobbe med ferskvare. Det hadde hun gjort før, og det falt ikke i smak. Ved litt tilfeldigheter endte hun likevel opp med å jobbe med fisk i ferskvaredisk, og det viste seg å være gøy.

Det hører kanskje med til historien at hennes mann tidligere har drevet nettopp fiskedisken på Metro-senteret og siden den tid har holdt seg i sjømat-bransjen. Så det er to fiskejobbende ektefeller, selv om Perkins medgir at det ikke er hun som står mest på kjøkkenet hjemme.

– Hva liker du best med å jobbe med fisk på Coop Mega Metro?

– Det å legge fisken i fiskedisken er desidert det morsomste. At det blir fint, og at det er en ny disk hver dag. Jeg kaller det «mitt maleri», og det blir et maleri hver dag. I tillegg er det kundene, man får en veldig spesiell kontakt med noen kunder. Det er noen faste kunder som kun vil snakke med meg, for de stoler på at jeg ordner det som de vil ha det, sier Perkins.

– Hva synes du er den mest undervurderte fisken i disken?

– Jeg prøver å få inn lange. Jeg har ikke fått smakt den selv, men folk sier at den er fantastisk! Det går vanligvis mye laks, torsk og rødspette hos oss, så da prøver jeg å snike inn den i stedet. Men min personlige favorittfisk er kveite.

Tilfeldig II

Mimoun Kandrouch fra Meny Drøbak er også klar for NM. Han har lagt en turbulent fortid bak seg, der han blant annet har jobbet i diverse attføringsbedrifter. Han har nå funnet stor glede og en ny giv i dagligvarebransjen, der han nå ønsker å bli og utvikle seg videre.

Kandrouch er for tiden lærling.

– Nå er jeg ikke lenger «klienten». Nå er jeg meg, og det er veldig deilig, sier han.

FILETERING: Mimoun Kandrouch i aksjon.

Leif Martin Kirknes

Planen er å ta fagprøven i sjømathandlerfaget til neste sommer.

– Da skal jeg ha fagbrevet!, sier Kandrouch.

Etter at matfaget falt i smak, meldte han seg på alt som var for å lære mest mulig, og plutselig er han i NM.

– Det blir spennende å se om jeg kommer gjennom hele greia. Jeg gleder meg!, sier han.

Fisketips: Flekksteinbit

Kandrouch hadde sitt første møte med fiskedisk på Meny Kløfta, Romerikssenteret, der han jobbet tre dager i uka. Så begynte han i Meny Drøbak, og har vært der i et års tid. Han tar matfag-skole på kvelden.

Det Kandrouch liker aller best med jobben er definitivt kundene, sier han, men legger hastig til at kollegaene også kommer høyt opp på lista.

– Men det er først og fremst kundene. Jeg har mange faste kunder. Mange fine gamle damer og gubber! Så det er moro, ler Kandrouch.

STRENGE DOMMERE OG LIVLIG PUBLIKUM: Arbeidsforhold utenom det vanlige under NM, som også er utdanningsmesse med tusenvis av skoleungdom på besøk. Her er det en dommer som tar et strengt blikk på NM-deltakerne.

Leif Martin Kirknes

Han har nylig har fått dilla på fiskesorten flekksteinbit, men nevner også dorade som «en knallfisk» når HK-Nytt spør hva han mener er de mest undervurderte fiskesortene.

– Jeg prøver å få folk til å spise noe annet enn den vanlige torskefileten. Så er det moro når folk kommer tilbake og sier «ey, det var jo godt jo!»

HK-Nytt kommer tilbake med mer når norgesmesteren er kåret.

LESTE DU DENNE?: Brilleland-tillitsvalgt sjokkert over hijab-spørsmål. Hun er stolt over sjefens svar

27.09.2022
27.10.2022 14:44