LENGRE ÅPNINGSTID: Snart kan kundene kjøpe vin og brennevin til klokka 16 på lørdager. Det er ikke et framskritt, mener de ansatte.

Erlend Angelo

Snart kan Vinmonopolet holde åpent til klokka 16 på lørdager

Stortinget har vedtatt at Vinmonopolet kan holde åpent en time lenger på lørdager. Det liker HK-klubben dårlig.
03.06.2020
03.06.2020 15:52

Onsdag vedtok Stortinget å endre rammene for Vinmonopolets åpningstid. I dag kan polutsalgene holde åpent fra 08.30. til 15.00. på lørdager og dager før helligdager (unntatt Kristi Himmelfartsdag). Nå vil rammene bli endret til 10.00–16.00. I realiteten betyr det en utvidelse av åpningstiden, siden de aller fleste polutsalg ikke åpner før klokka 10. Forslaget kom fra regjeringen, og blir begrunnet med at det er i tråd med folks forventninger til servicen på Vinmonopolet. Bare SV og Rødt stemte imot.

LES OGSÅ: Så mye mindre får du i dagpenger fra november

– Politikerne bruker åpningstidsbestemmelsene

Handel og Kontor har hele tiden vært imot en utvidelse av åpningstidene. Helge Storvik, leder i Funksjonærklubben i Vinmonopolet, er skuffet over vedtaket.

– Vinmonopolet er et helsepolitisk verktøy. Det er en av grunnene til at vi får lov til å være et monopol. Jo nærmere vi nærmer oss dagligvarebransjen, dess nærmere er vi å bli gått etter i sømmene av Efta-domstolen. Dette handler ikke bare om å holde åpent til klokka 16 på lørdager, men det er de stadige dryppene. Politikerne bruker Vinmonopolets åpningstider for å skaffe seg stemmer, sier han.

Storvik avviser at motstanden mot å utvide åpningstiden til klokka 16 på lørdager handler om de ansattes ønske om fritid.

– Dette handler ikke om bekvemmelighet. Vi vil bistå Vinmonopolet til å fortsette den gode driften, men vi er stadig under angrep fra politikere som vil tukle med åpningstidene, sier han.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

Lytter til folk på gulvet

Nicholas Wilkinson er SVs representant i helse- og omsorgskomiteen på Stortinget, og den eneste i komiteen som gikk imot endringen i åpningstidene. Han og resten av SVs stortingsgruppe hadde egentlig tenkt å stemme for forslaget – det kan være fint å kunne handle på Polet en time lenger på lørdager–men samtaler med ansatte i Vinmonopolet fikk ham til å snu.

– Jeg er selv LO-medlem, og for meg er det alltid viktig å snakke med dem som jobber på gulvet, sier Wilkinson.

– Folk bør vite at det er makt i å være medlem i fagforeninga, sier han til HK-Nytt.

HK-tillitsvalgt Helge Storvik understreker at han er strålende fornøyd med at SVs stortingsgruppe har lyttet til de ansatte i denne saken. Det holdt imidlertid ikke.

Forslaget skal gjennom en såkalt annengangsbehandling i Stortinget før lovendringen er formelt vedtatt. Deretter må gjennomføringen av loven drøftes mellom tillitsvalgte og ledelse i Vinmonopolet, for de ansattes arbeidstider er regulert i tariffavtaler.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

03.06.2020