RETT FRAM: Iwona Mielnik (t.v.) lot seg verve av Aina Grosberghaugen for fem år siden. – Jeg vil være medlem et sted hvor jeg kan få støtte, sier Mielnik. Hun flyttet til Norge fra Polen, et land hvor det lite populært å være fagorganisert.

André Kjernsli

Slik sørger tillitsvalgte Aina for at HK-klubben er stor

Kiwi-tillitsvalgte Aina Grosberghaugen er en racer til å verve medlemmer.
03.10.2022
03.10.2022 10:26

katharina@lomedia.no

Ved Kiwi Brumunddal er 18 av 27 ansatte medlem av Handel og Kontor (HK). Det kan de takke tillitsvalgt Aina Grosberghaugen for.

– Jeg er frampå med en gang vi får nye ansatte, forteller at jeg er tillitsvalgt og hva det vil si å være fagorganisert, sier 32-åringen.

Hun anbefaler alle Kiwi-ansatte å bli medlem av HK.

– Du vet aldri når du trenger hjelp. Uansett hvor trygt og godt du har det på jobben, er det lurt å ha en fagforening i ryggen dersom det skjer noe, sier hun.

Lokker med Tusenfryd

Ofte får hun høre at det er dyrt å være HK-medlem, men Grosberghaugen er ikke enig. Kontingenten er 1,4 prosent av lønna. Er du student, lærling eller elev, er medlemskapet billigere.

– Og så trekkes det automatisk av lønna i Kiwi. Du merker det ikke engang, sier hun.

Grosberghaugen har jobbet i dagligvarebutikken siden hun var 19 år og vært medlem i HK nesten like lenge. Tillitsvalgt ble hun i 2017. I mai ble hun nestleder i HKs konsernklubb i Kiwi.

Nylig fikk hun et par nye kolleger. Grosberghaugen er i gang med å verve dem også.

– Det kommer godt med at vi får rabatter på Tusenfryd og hoteller og har Norges beste innboforsikring.

Lønnsøkning på 9,50 kroner

Ikke nok med at Grosberghaugen er en racer i verving, hun snakker også varmt om videreutdanning til medlemmene. Det har båret frukter. I vår satte hun og fire kolleger seg på skolebenken igjen for å ta fagbrev i salgsfaget. HK gir 10.000 kroner i støtte til medlemmer som vil ta fagbrev. Av arbeidsgiveren får de ansatte fri til videreutdanning.

Med fagbrev i hånda, øker timelønna til butikkansatte med seks års ansiennitet eller mer med ni kroner og femti øre. Grosberghaugen vil ende opp med 230 kroner i timen hvis alt går etter planen.

– Jeg har et ønske om å bestå selv om hverdagen min er hektisk, men jeg tror det skal gå bra, sier tobarnsmora.

LES OGSÅ: Elisabeth og Isak jakter på nye medlemmer

Du vet aldri når du trenger hjelp.

Tillitsvalgt Aina Grosberghaugen

Lyst på videreutdanning?

HK gir medlemmer økonomisk støtte til norskkurs, fagbrevkurs og helårsutdanning.

For å få støtte må utdanningen være yrkesrelevant innenfor HKs bransjer.

Ansatte har rett til fri uten lønn for å delta på undervisning hvis de har jobbet i bedriften i minst tre år.

Du kan også søke Lånekassen om stipend og lån.

Ansatte har rett til utdanningspermisjon, ifølge arbeidsmiljøloven.

Kilde: HK

03.10.2022
03.10.2022 10:26

Lyst på videreutdanning?

For å få støtte må utdanningen være yrkesrelevant innenfor HKs bransjer.

Du kan også søke Lånekassen om stipend og lån.

Ansatte har rett til utdanningspermisjon, ifølge arbeidsmiljøloven.

Kilde: HK