FORDELER: – Vi vil at de butikkansatte skal organisere i HK seg fordi det gir dem så mange fordeler, sier Elisabeth Andreassen og Isak Hagaseth Mydske.

André Kjernsli

HKs nasjonale verveuke:

Elisabeth og Isak jakter på nye medlemmer

– Det er fortsatt mange som ikke kjenner fordelene med å være fagorganisert, sier Elisabeth Andreassen. Denne uken er hun en av flere som forsøker å verve HK-medlemmer i Østfold.
23.09.2022
26.09.2022 13:59

andre.kjernsli@lomedia.no

Klokka er i ferd med å passe ni torsdag morgen i et nesten folketomt Sarpsborg sentrum. Men utenfor «Kaffeforretningen Sarpen» står en gruppe mennesker og klorer på døra.

– Vi må ha en kopp kaffe og en prat før vi starter dagens vervekampanje, sier Elisabeth Andreassen.

Av de ti som er med denne dagen, er fire med på Handel og Kontors nasjonale verveuke for første gang. Ansatte og tillitsvalgte i alle forbundets regioner er denne uka ute på veiene for å møte medlemmer og mulige HK-medlemmer.

Mange vil være med og verve

– Dette er den første verveuka etter koronaen. Det merkes at mange vil være med og gjøre en innsats, sier Andreassen.

Hun jobber til daglig på Obs Bygg Tune hvor hun er tillitsvalgt. I tillegg er Andreassen nestleder i HK Østfold.

I dag danner hun verveteam med Isak Hagaseth Mydske (19). Han var russ i vår, og jobber deltid hos Kiwi dette året før han skal begynne på studier.

– Jeg tror det er en fordel at Isak tar dialogen når vi treffer yngre arbeidstakere, sier Andreassen.

Treffer mange unge

De to skal besøke flest mulig butikker på Storbyen senter, men det skal gjøres i en bestemt rekkefølge.

– Vi har noen butikker på en prioritert liste, de skal vi besøke først. Deretter skal vi besøke butikker som har tariffavtale, forklarer Andreassen.

– Men så lenge vi er så mange ververe med i Østfold denne uka, drar vi innom butikker uten tariffavtale også, skyter Mydske inn.

Den kommende jusstudenten får raskt nok å gjøre. Denne dagen er det praksisdag for elever som tar fagutdanning i salg og service. Dessuten er det arbeidsuke for tiendeklassinger i Østfold.

– Mange av elevene aner ikke hva en fagforening er. Jeg tror det er bra at får et møte med oss nå, sier han mens han deler ut sjokolade og brosjyremateriell.

Husk at HK har rimelige medlemskap for studenter, sier han til dem.

Kunnskapen om fagforeninger blant dem HK'erne møter i de ulike butikkene er variabel, og de to HK-ververne argumenterer for hvorfor man bør melde seg inn. At det er styrke i å stå sammen.

Tarifflønn er ikke tariffavtale

– Vi hører ganske ofte at ansatte har tarifflønn. Det de ikke vet er at tariffavtale handler om mye mer enn hva du sitter igjen med i lommeboka, sier Andreassen og peker blant annet på AFP og rett til innflytelse på arbeidsplassen.

På ververundene får de ofte høre om forhold på arbeidsplassen som ikke optimale. Lav lønn, vaktlister som kommer sent og ufrivillig deltid er gjengangere.

HK-ververne noterer seg det de hører, men er opptatt av å argumentere for medlemskap på en positiv måte.

– Vi er ikke på jakt etter konflikter. Vår oppgave er å fortelle folk om alle fordelene et fagforeningsmedlemskap gir, understreker Andreassen.

Ververne treffer også folk som allerede er organisert i HK. Det er viktig å ta seg tid til dem også.

Gjennomtrekken i varehandelen er et velkjent problem. Det gjør at tariffavtalen på den enkelte arbeidsplassen kan henge i en tynn tråd.

– Det hender at vi er i butikker der bare én person er organisert, og som kanskje nærmer seg pensjonsalder. Når denne personen trer ut av arbeidslivet, ryker tariffavtalen for dem som er igjen. Derfor er det viktig at flere organiserer seg på samme arbeidsplass, avslutter Andreassen.

Fikk du med deg denne? Rema 1000-konsept holder ulovlig åpent på søndager

23.09.2022