DOMMEN BLIR STÅENDE: HK-medlemmet som hadde jobbet ved Trondheim lufthavn Værnes i 36 år får fortsette å jobbe i SAS etter at han vant mot flyselskapet i retten.

Avinor

SAS anker ikke dommen – ansatt på Værnes beholder jobben

Dommen der en SAS-ansatt med 36 års ansiennitet fikk beholde jobben, blir stående.
03.05.2021
04.05.2021 08:43

line.mette.finnøy@lomedia.no

SAS anket ikke dommen som ble avsagt ble Inntrøndelag tingrett 17. mars.

Det bekrefter NHOs advokat Siri Aase Lorentzen. Hun sier SAS tar dommen til etterretning.

Her er hele historien: SAS-ansatt ble sagt opp etter 36 år, men vant fram i retten

Feil framgangsmåte

Tingretten slo fast at flyselskapet begikk en feil da de ga HK-medlemmet, som da var 59 år gammel, fikk sparken i forbindelse med covid og nedbemanning. Feilen besto i at selskapet satte en for snever utvalgskrets da de gikk til oppsigelse av samtlige i avdelingen som håndterer økonomi knyttet til tapt bagasje ved Trondheim lufthavn Værnes i fjor. De ansatte skulle fått målt sin ansiennitet opp imot de andre arbeidstakerne i selskapet. Alle i avdelingen hadde over 25 års ansiennitet.

HK-medlemmet gikk rettens vei og krevde å få fortsette å jobbe. Han vant altså fram med sin sak i retten. SAS ble kjent skyldig i uriktig oppsigelse, og til å betale arbeidstakeren 20.000 kroner i oppreisningserstatning, samt dekking av saksomkostningene på 215.000 kroner.

Nå er altså dommen rettskraftig, og HK-medlemmet får fortsette å jobbe i selskapet.

Les også: Berith fikk godkjent covid-19 som yrkesskade: – Håper flere kan få samme hjelp

Tror resultatet hadde blitt det samme

LOs advokat Nina Kristiansen Wærnhus mener dommen var riktig.

– Jeg skjønner sånn sett at SAS ikke anker. Jeg tror heller ikke lagmannsretten ville kommet til noe annet resultat enn tingretten, sier hun.

– Men vi har også å gjøre med en veldig dyktig ansatt med bred kompetanse som SAS vil ha god bruk for framover, så det kan også ha påvirket SAS sin avgjørelse. Det vet jeg jo ikke, sier hun.

HK-Nytt kommer tilbake med et intervju med HK-medlemmet som har vunnet sin sak.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

03.05.2021