VANT FRAM: HK-medlemmene har grunn til å være fornøyd med resultatet av streiken, mener HK-leder Christopher Beckham. Dette bildet ble tatt under streikens første dag ved Ikea Planning Studio i Oslo sentrum.

Brian Cliff Olguin

Lønnsoppgjøret

Så stor lønnsøkning får HK-medlemmene ut av streiken

Alle arbeidstakere omfattet av tariffavtaler mellom LO/HK og NHO får minst 7,5 kroner mer i timen. Noen får langt mer.
20.04.2023
21.04.2023 14:36

– Dette er et fantastisk godt oppgjør. Vi hadde ikke fått til dette uten at vi streiket for det, sier Christopher Beckham, leder i Handel og Kontor.

Han har vært en del av forhandlingsdelegasjonen til LO i lønnsoppgjøret med Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). Etter fire dager i streik, ble partene enige om et resultat torsdag ettermiddag.

7,50 kroner i timen til alle

Resultatet innebærer et generelt tillegg på 7,50 kroner til alle som er omfattet av tariffavtalene mellom LO/LO-forbundene og NHO. Det betyr en lønnsøkning på 14.625 kroner i året.

Det gjelder blant annet HK-medlemmene som har vært i streik og som jobber som funksjonærer i industrien og i transportbransjen. Det gjelder også ansatte i luftfarten og mediebedrifter.

Lavlønnstillegg i én avtale

I tillegg er partene enige om et lavlønnstillegg på 3 kroner i timen. Det gis til alle arbeidstakere som er omfattet av overenskomster hvor gjennomsnittslønna er mindre enn 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

Bare én av HKs tariffavtaler har en så lav lønn: Butikkoverenskomsten. Noen få hundre HK-medlemmer er omfattet av denne tariffavtalen. De jobber i bakeriutsalg, gullsmeder og blomsterbutikker.

Disse øker altså lønna si med til sammen 10,50 kroner i timen fra 21. april i år. Det gir en lønnsøkning på 20.475 kroner i året.

Noen får mer

HK-medlemmer som er omfattet av Handelsoverenskomsten får imidlertid mer enn dette. Handel og Kontor og NHO har i dag gjennomført egne forhandlinger for denne gruppen. Mange av dem har streiket, det gjelder de ansatte i Ikea og Oda. Også ansatte i Clas Ohlsson og Felleskjøpets butikker går på denne tariffavtalen.

De mest erfarne medarbeiderne, som lønnes etter trinn 6 i Handelsoverenskomsten, øker timelønna med 8,57 kroner i timen fra 1. februar. Det er et resultat av garantilønnsbestemmelsen i denne avtalen.

I tillegg får de som lønnes etter trinn 6 et generelt tillegg på 2,93 kroner i timen fra 21. april. Til sammen er det en økning på 11,50 kroner i timen. Det utgjør en lønnsøkning på 22.425 kroner i året.

Lønnstrinn 1–5 i denne avtalen økes med 7,50 kroner i timen, som betyr en lønnsøkning på 14.625 kroner i året.

HK og NHO er også enige om å øke fagbrevtillegget i Handelsoverenskomsten med 3 kroner i timen, slik at dette tillegget blir 12,50 i timen fra 21. april. Det gir en lønnsøkning på 5.850 kroner i året. Arbeidstakere som går på lønnstrinn 6 og har fagbrev får altså 28.275 kroner mer i året.

Lokale forhandlinger

Lønnsoppgjøret er ikke ferdig med dette:

– Det gledelige er at vi skal ha lokale forhandlinger også. Her er det mer å hente. Nå må de tillitsvalgte forberede seg på forhandlinger på arbeidsplassene, sier Beckham.

For LO og NHO er enige om at lønnsoppgjøret har en økonomisk ramme på 5,2 prosent. Partene anslår at resultatet av lokale forhandlinger vil bli 1,7 prosentpoeng av de 5,2 prosentene.

Forventer samme av Virke

Resultatet av streiken i NHO-området setter en standard for resten av lønnsoppgjøret i år. LO og LO-forbundene skulle ha begynt forhandlingene med arbeidsgiverorganisasjonen Virke på tirsdag. De skulle blant annet dreid seg om vilkårene på Lands overenskomsten, den største tariffavtalen i varehandelen. Disse forhandlingene ble imidlertid utsatt til streiken ble ferdig.

HK og Virke ble tidligere i vår enige om at de mest erfarne butikkansatte skulle få 8 kroner mer i timen fra 1. februar.

Forbundsleder Beckham forventer en større lønnsøkning enn som så.

– Nå må vi forhandle med Virke. Den økonomiske rammen er på 5,2 prosent også innenfor Virke-området. Det står vi knallhardt på, sier Beckham.

20.04.2023
21.04.2023 14:36