OPP I LØNN: De ansatte i mediebransjen får mer å rutte med etter årets lønnsoppgjør.

Roy Ervin Solstad

Ny lønn for ansatte i mediebransjen

Årets lønnsoppgjør mellom Handel og Kontor og Mediebedriftenes Landsforening er opp og avgjort.
08.06.2022
14.06.2022 15:16

De ansatte i mediebedriftene får en lønnsøkning på 4 kroner i timen fra 1. april. Det utgjør 7.800 kroner i året. Det ble Handel og Kontor (HK) og Mediebedriftenes Landsforening (MBL) enige om tirsdag. Minstelønnssatsene i overenskomsten er økt med 3,3 prosent, inkludert det generelle tillegget.

Partene er også enige om at bedriftene setter av 3.000 kroner per årsverk til et utjevningstillegg som skal fordeles lokalt.

Lønnsoppgjøret er i tråd med frontfagets ramme på 3,7 prosent, opplyser Lena Reitan, nestleder i HK.

Dette lønnsoppgjøret gjelder ansatte som er omfattet av Medieoverenskomsten mellom HK og MBL. Av dem er om lag 250 medlemmer i HK. De jobber med salg, medierådgivning og regnskap i ulike aviser og mediehus, først og fremst i Amedia-konsernet.

Nå skal medlemmene avgjøre om de aksepterer forhandlingsresultatet eller ei gjennom en uravstemning. Svarfristen er satt til 17. juni.

LESTE DU DENNE?: Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer

08.06.2022
14.06.2022 15:16