JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
HELT KRISE: – Nå blir det massepermitteringer igjen, også for bakkeselskapene som har Norwegian som kunde, sier Amir Mayani, leder i HKs Forening for luftfart og reiseliv.

HELT KRISE: – Nå blir det massepermitteringer igjen, også for bakkeselskapene som har Norwegian som kunde, sier Amir Mayani, leder i HKs Forening for luftfart og reiseliv.

Erlend Angelo

Norwegian permitterer ytterligere 1.600 ansatte: – Helt krise, ikke bare for Norwegian, sier tillitsvalgt

Det blir bare 600 ansatte igjen på jobb for Norwegian etter at regjeringen avslo å gi finansiell støtte. – Nå blir det massepermitteringer igjen, fastslår tillitsvalgt Amir Mayani.
10.11.2020
11:03
10.11.2020 11:08

erlend@lomedia.no

helge@lomedia.no

Konsekvensene av de omfattende reiserestriksjonene myndighetene har innført, er svært store, skriver Norwegian i en pressemelding mandag kveld.

Det er helt avgjørende for Norwegian å holde kostnadene på et minimum, samtidig som selskapet jobber med løsninger for å komme gjennom krisen og overleve, ifølge selskapet.

– Etter dagens nedslående beskjed fra den norske regjeringen har vi ikke noe annet valg enn å permittere ytterligere 1.600 medarbeidere i Norwegian og parkere 15 av de 21 flyene vi har hatt i lufta den siste tiden. Dette er en trist dag for alle i Norwegian. Jeg beklager på det sterkeste overfor medarbeidere som nå blir berørt, men vi ser ingen annen utvei, sier konsernsjef Jacob Schram.

Les også: Sykmeldte Coop-ansatte blir sagt opp. – Er dette takken etter mange års lojalitet, spør de

Seks fly i drift

Han forteller at Norwegian hadde over 10.000 medarbeidere før koronakrisen, men at de neste månedene vil kun om lag 600 medarbeidere være i arbeid.

– Målet er å holde seks fly i drift på innenriksruter i Norge, og jeg legger til grunn at også Norwegian får vår del av den støtten til enkeltruter som Samferdselsdepartementet har varslet, sier Schram.

– Helt krise

Regjeringen kunngjorde mandag at den utvider og forsterker tiltakene til luftfarten, men for Schram og Norwegian kom sjokkbeskjeden om at flyselskapet ikke får ekstra støtte.

Og det er ikke bare Norwegian selv som lider. Amir Mayani, leder i HKs FLR (Fagforening for Luftfart og reiseliv) sier mange av hans medlemmer nå er ventet permittert. Igjen.

– Det er helt, helt, helt krise. Nå blir det jo massepermitteringer igjen, også for bakkeselskapene som har Norwegian som kunde, forteller Mayani til HK-Nytt.

Les også: Rozina er tillitsvalgt for 800, bare 62 er i jobb: – Helt krise

Nav og bekymringer

Regjeringen anser det som for risikabelt å putte inn milliarder av kroner av gjeldstyngede Norwegian, og mener det er feil bruk av skattebetalernes penger.

Den argumentasjonen kjøper ikke Mayani.

– Nå må de heller bruke pengene på dagpenger til mennesker som heller enn å jobbe må sitte hjemme under psykisk press og økonomisk utrygghet. Det hadde vel vært bedre å holde dem i arbeid ved å gi penger til flyselskapene?

– Det er vel en del penger i forskjell, dagpenger kontra milliarder i støtte?

– Forskjellene blir ikke nødvendigvis så store om man ser det over tid. Flere tusen ansattes dagpenger blir kostbart over ett år. Vår bransje trenger mer støtte, svarer Mayani.

Les også: Voldsomme korona-kutt i luftfarten: – Det er nedskjæringer overalt

LO: Savner en plan

Første nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik, spør nå hva regjeringen vil med norsk luftfart.

– Regjeringen sa nei til å bli med i en emisjon i SAS, i motsetning til nabolandene Sverige og Danmark som garanterte for emisjonen og dermed øker sine eierandeler i flyselskapet. Norge har som kjent solgt seg ut av SAS, sier Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.

Formålet med en slik emisjon vil være å skaffe mer kapital til selskapet.

Nå har regjeringen også sagt nei til å bidra med egenkapital i Norwegian.

– Mer gjeld er ikke det luftfarten trenger nå. Det regjeringen gjør er ikke nok, og det virker heller ikke som om den har en plan for luftfarten framover, sier Følsvik til FriFagbevegelse.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

10.11.2020
11:03
10.11.2020 11:08