VELG TRYGGHET: – Jeg pleier å si et medlemskap i en fagforening er en forsikring i arbeidslivet, sier Niklas Engelsen.

Leif Martin Kirknes

Niklas (24) sanker tariffavtaler i Sprell-butikker

Det hele startet over noen øl på sommerfesten i Sprell-­konsernet. Nå har Niklas Engelsen sørget for tariffav­taler ved fire leketøysbutikker.
09.11.2022
09.11.2022 14:06

katharina@lomedia.no

– Jeg begynner aldri å ramse opp alle fordelene ved å være fagorganisert. Sånn info tror jeg går inn det ene øret og ut det andre.

Klubbleder Niklas Engelsen (24) i Sprell-butikkenes sentrallager, Pluss+, viser med fingrene hvordan oppramsende rettigheter renner ut av det venstre øret. I stedet har 24-åringen en annen strategi: Han spør hvordan kollegene har det på jobben, hva de tjener og om det er noe de vil endre på. Og så lytter han.

– Når ansatte får høre at de får mye høyere lønn med en tariffavtale, så er det ikke lenger noe spørsmål. Folk melder seg inn i HK og vil ha en tariffavtale, sier Engelsen.

Taktikken til klubblederen i HK har fungert. Men i sommer fikk han og de andre tillitsvalgte ved lageret ekstra drahjelp fra sommerfesten til Sprell-ansatte fra hele landet.

Fest-sprell

– På festen spurte vi de ansatte om hvordan de hadde det jobben, sier klubblederen.

Engelsen informerte om hvordan arbeidsforholdene ble bedre etter at medlemmene ved sentrallageret fikk tariffavtale.

Ballen begynte å rulle. Før sommeren hadde Sprell to tariffavtaler, en ved sentrallageret og en ved filialen i Bergen sentrum. Etter festen har klubblederen hjulpet HK-medlemmer i leketøysbutikkene på kjøpesentrene på Lambertseter, CC Vest og Storo og Riktige Leker i Oslo sentrum med å få tariffavtaler. 24-åringen har fått god hjelp fra HK region Øst, opplyser han.

– Snart får butikkene på Grünerløkka og Majorstua også tariffavtaler, sier Engelsen.

Med avtaler i sju filialer (av totalt 20) og et sentrallager, er det duket for en konserntillitsvalgt i Sprell. Et verv Niklas Engelsen ønsker seg. Han har jobbet i Pluss+ i tre år, like lenge har han vært klubbleder.

LES OGSÅ: Slik sørger tillitsvalgte Aina for at HK-klubben er stor

Folk melder seg inn i HK og vil ha tariffavtale

Klubbleder Niklas Engelsen

Sju tariffråd fra Niklas

1. Finn ut om det er flere fagorganiserte på jobben. Jo flere som er interessert i å jobbe for bedre arbeidsvilkår, dess lettere er det å få det til.

2. Snakk med kollegene om det er noe de savner på jobben. Er lønna for lav? Har de for lite medbestemmelse? Har de dårlige arbeidstidsordninger? Uforutsigbarhet?

3. Møt kolleger på privaten eller i digitale fora hvor ledelsen ikke er til stede. Gjør gjerne noe sosialt sammen.

4. Be et av HKs regionkontor om et informasjonsmøte om rettigheter i tariffavtalen og prosessen med å få en slik avtale på plass.

5. For å få en tariffavtale, bør 50 prosent av de ansatte være organisert om bedriften ikke er medlem av en arbeidsgiverorganisasjon. Er bedriften medlem, er 10 prosent nok. Men det er lurt å være flere medlemmer.

6. Velg noen som kan representerer de ansatte i møte med ledelsen.

7. Be HK sende inn et krav om tariffavtale. Er bedriften medlem av en arbeidsgiverorganisasjon som Virke eller NHO, sendes kravet dit. Hvis ikke, sendes kravet til bedriften.

09.11.2022
09.11.2022 14:06

Sju tariffråd fra Niklas

6. Velg noen som kan representerer de ansatte i møte med ledelsen.