PENSJON TIL ALLE: Det er høyt gjennomtrekk av ansatte ved Coop Svalbard, men selv om folk ikke blir boende lenge i Longyearbyen skal de har avtalefestet pensjon. Det er nedfelt i tariffavtalen.

Erlend Angelo

Nei, de Coop-ansatte på Svalbard har ikke mistet avtalefestet pensjon (AFP)

Det går ikke an å kutte ut AFP-ordningen dersom de ansatte har en tariffavtale.
08.08.2023
08.08.2023 08:54

katharina@lomedia.no

Før sommeren fikk regionkontorleder Marius Nilsen i Handel og Kontor (HK) region Nord-Norge hakeslepp da han leste en artikkel i HK-Nytt. Tillitsvalgt ved Coop Svalbard hadde forhandlet fram 6 prosent i pensjonssparing til de ansatte. Den aller beste pensjonen av alle Coop-samvirkelagene. Langt mer enn det arbeidsgivere plikter å spare i pensjon som er 2 prosent.

Men den høye pensjonssatsen hadde en pris. HK-klubblederen sa i samme artikkel at han hadde forhandlet bort avtalefestet pensjon (AFP), en tidligpensjon som ansatte kan ta ut ved fylte 62 år om de oppfyller visse kriterier.

Dette stemmer ikke.

– Det er ikke mulig å forhandle bort AFP-en når bedriften er omfattet av en tariffavtale HK og Virke, sier Nilsen.

Coop Svalbard er medlem av arbeidsgiverorganisasjonen Virke. Regionkontorlederen forteller at tillitsvalgte og lokal ledelse ikke kan inngå ugunstigere avtaler enn det som omtalt i tariffavtalen.

Ansatte har fortsatt AFP

Administrerende direktør Ronny Strømnes i Coop Svalbard har også lest artikkelen.

– Vi har fortsatt AFP. Det er vi pålagt å ha. Den tillitsvalgte hadde ikke helt oversikt da han ble intervjuet, sier Strømnes til HK-Nytt.

Tillitsvalgt Pål Graving beklager at han ga feil opplysninger.

– Uttalelsen kom feil ut. Den skulle ikke stått på trykk, sier Graving.

Ronny Strømnes forteller at samvirkelaget sparer 5 prosent – og ikke 6 prosent som det sto i artikkelen – i pensjon til de ansatte. For et par år siden endret bedriften pensjonsordningen fra ytelsespensjon – hvor ansatte får en viss prosentandel av sluttlønna i pensjon – til innskuddspensjon.

I gjennomsnitt jobber folk i 2,5 år i Svalbardbutikken. Men noen ansatte blir boende i Longyearbyen og har et langt ansattforhold. For at disse ikke skulle tape på overgangen til innskuddspensjon, får de hver måned utbetalt en viss sum som tilsvarer forskjellen mellom den ytelsesbaserte pensjonen og innskuddspensjonen. Dette er penger de kan spare i egne pensjonsordninger eller bruke, ifølge Coop-sjefen i Longyearbyen.

LES OGSÅ: Nav-tabbe gjorde at Harald mistet tidligpensjonen. Nå får han erstatning

08.08.2023
08.08.2023 08:54