Harald Stranden har jobbet 34 år i bank. – Å være fagorganisert er veldig viktig. Det fikk jeg virkelig erfare denne gangen, sier han.

Kjell Langmyren

Nav

Nav-tabbe gjorde at Harald mistet tidligpensjonen. Nå får han erstatning

Harald Stranden mistet avtalefestet pensjon på grunn av uriktig veiledning fra Nav. Han kan få opptil 1,5 millioner kroner i erstatning.
29.06.2023
28.06.2023 15:52

katharina@lomedia.no

brian.cliff.olguin@lomedia.no

For fire år siden begynte bankrådgiver Harald Stranden (65) for alvor å legge planer for pensjonisttilværelsen.

Siden han jobbet i Sparebank 1 Nordmøre, en arbeidsplass med tariffavtale, var planen å ta ut avtalefestet pensjon (AFP) fra han fylte 62 år. Stranden søkte og fikk innvilget tidligpensjon.

Bankrådgiveren har en gammel fotballskade – «et minne» fra tida han spilte fotball på A-laget til Molde. Derfor jobber han 50 prosent og mottar 50 prosent uføretrygd fra Nav.

Ville trygden påvirke utbetalingen av AFP? Stranden var usikker, og ringte flere ganger til Nav og spurte om hvor mye han ville få utbetalt i AFP.

– Jeg etterlyste summen gang på gang. Men ingen i Nav hadde noe svar. Alle bare sa at jeg skulle få et brev med utregningene, sier Stranden.

Han slo seg etter hvert til ro med den beskjeden. Det skulle han aldri ha gjort.

Tre års kamp

22. mai 2020 fylte bankrådgiveren 62 år. Et par uker etterpå ringte en Nav-ansatt og sa at han måtte si fra seg uføretrygden. Stranden kunne nemlig ikke motta uføretrygd og AFP samtidig.

Samme dag mottok Stranden et brev som opplyste om det samme. Han hadde 14 dager på seg til å frasi seg uføretrygden, opplyste Nav.

Men opplysningene fra Nav stemte ikke. En mister nemlig retten til å få AFP dersom en mottar uføretrygd etter fylte 62 år, ifølge AFP-tilskottsloven. Men dét var det ingen i Nav som hadde fortalt Harald Stranden – selv om han hadde snakket med etaten mange ganger.

Nav tabbet seg ut på flere punkter. De skulle ha fortalt bankrådgiveren at han måtte si fra seg uføretrygden før han fylte 62 år og at han ikke kunne motta uføretrygd og tidligpensjon samtidig. Det førte til at Stranden ble stående uten AFP.

– Jeg trodde at alt var i orden. Jeg hadde jo fått innvilget AFP fra Nav. De hadde ikke sagt noe om at jeg måtte si fra meg uføretrygd før de ringte meg – etter at jeg var blitt 62 år, sier han.

Dette var starten på en tre år lang kamp. Stranden klagde på vedtaket, men fikk avslag.

Nav sa at han kunne sende en klage til Trygderetten. Det gjorde han, men fikk avslag også her.

Til slutt tok han kontakt med Handel og Kontor (HK) og fikk hjelp av LO-advokat Imran Haider.

– Det riktige ville ha vært å fremme erstatningskrav mot Nav med en gang. Dermed hadde Stranden sluppet lang klagebehandlingstid i Nav og Trygderetten. Også her veiledet Nav Stranden uriktig, sier Haider.

Med LOs hjelp stevnet Stranden Nav for retten.

Les også: Sykmeldingen utviklet seg til et lite mareritt for Christina

Flere kan gå glipp av AFP

5. mai falt dommen i Møre og Romsdal tingrett. Stranden vant. Staten er dømt for brudd på veiledningsplikten etter forvaltningsloven paragraf 11.

Nav har en plikt til å veilede brukere og skulle opplyst bankrådgiveren om at det er umulig motta uføretrygd og AFP samtidig. Staten innrømmer erstatningsansvar.

Hvor stort beløp Stranden vil få, er ennå ikke bestemt. Nav skal beregne tapet, og deretter skal de diskutere det med Stranden og LO-advokaten for å bli enige.

AFP-pensjonen dreier seg vanligvis om opp mot 1,5 millioner kroner, ifølge Haider.

– Dette er en veldig viktig seier for medlemmet. Det er ikke ofte det er rettssaker om mangelfull og uriktig veiledning fra Nav, sier Haider til HK-Nytt.

Flere enn Stranden kan ha havnet i samme felle.

– Selv om Nav har blitt flinkere til å opplyse om at du mister retten til AFP for alltid hvis du mottar uføretrygd etter fylte 62 år, vil dette gjelde flere. Regelen virker ikke å være så kjent blant de ansatte i Nav, sier Haider.

Imran Haider er glad for at Harald Stranden vant fram i retten. Nå skal de bli enige med Nav om beløpet han skal få utbetalt.

Brian Cliff Olguin

– Sett dere inn i reglene

Selv om det tok tre år og mye sinne og irritasjon, tvilte Stranden aldri på at han ville vinne fram. Hele veien mente bankrådgiveren at han hadde retten på sin side.

– Det var Nav som hadde gjort noe dumt, ikke jeg. Jeg hadde trua på at rettferdigheten skulle seire, sier han.

Han jobber fortsatt 50 prosent og mottar 50 prosent uføretrygd.

– Har du en advarsel til andre som nærmer seg 62 år og som har planer om å ta ut AFP?

– Sett dere inn i reglene. Og mottar du uføretrygd og vil over på AFP, si fra deg uføretrygden før du fyller 62 år.

Moldenseren, som har jobbet i bank i 34 år, er veldig glad for at han er fagorganisert. Han fikk god hjelp fra HK og LOs juridiske avdeling og mener at han aldri hadde vunnet uten Imran Haiders hjelp.

– Jeg ble lettet da dommen falt. Jeg feiret med å se Molde spille fotballkamp – og vi vant.

– Jeg er ganske stødig på tall og var trygg på at jeg hadde retten på min side, sier Harald Stranden.

Kjell Langmyren

Mye lest: Alf (71) med klar beskjed til pensjonister

Dette må du passe på om du skal ta ut AFP

Du må være i arbeid helt fram til du starter uttak av AFP.

Du må ha arbeidet i en eller flere bedrifter med tariffavtale i sju av de siste ni årene før du fyller 62 år.

Du må jobbe minimum i en 20 prosent stilling og tjene mer enn 1G (118.620 kroner).

Du kan ikke motta uføretrygd og AFP samtidig. Husk å si fra deg trygda FØR du fyller 62 år.

Kilde: Fellesordningen for AFP

29.06.2023
28.06.2023 15:52

Dette må du passe på om du skal ta ut AFP

Du må være i arbeid helt fram til du starter uttak av AFP.

Kilde: Fellesordningen for AFP