Lønnsoppgjøret 2024

Mekling avblåst. Enige om lønna til medieansatte

De ansatte får minst 7 kroner mer i timen.
Selgerne i Klassekampen er blant de som har fått ny lønn. Illustrasjonsfoto.

Brian Cliff Olguin

herman@lomedia.no

Handel og Kontor (HK) har kommet til enighet med arbeidsgiverne i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) i NHO.

Og med den varsla meklinga er avblåst. Partene kom til enighet uten hjelp fra Riksmekleren.

Alle de om lag 250 ansatte omfatta av medieoverenskomsten får et generelt tillegg på 7 kroner per time fra 1. april. Mer om resultatet i faktaboksen under.

Resultatet

Dette er HK og MBL enige om:

Generelt tillegg på 7 kroner i timen.

Garantilønnssatsene reguleres opp med 4,7 prosent (inkludert det generelle tillegget).

Det avsettes 7.700 kroner per årsverk til et justeringstillegg for HK-medlemmene. Disse pengene skal fordeles lokalt.

Matpengesatsen økes til 107 kroner.

Protokolltilførsel: Partene skal diskutere hvordan en kompetansereform kan gjennomføres i mediebransjen.

Kilde: Protokollen

Prinsippsak

– Forhandlingene var veldig krevende sia vi hadde en prinsipiell uenighet om justeringstillegget, sier HK-nestleder Lena Reitan til HK-Nytt.

Justeringstillegget går ut på at en pengesum per årsverk avtales av de sentrale partene. Deretter er det opp til de lokale fagforeningene og arbeidsgiverne å fordele pengene til de ansatte på arbeidsplassen. Det gir lokale klubber mulighet til å prioritere hvem som bør få mest.

Hvis de lokale partene ikke blir enige om fordelinga, fordeles justeringstillegget likt til alle.

Utfordringa i årets forhandlinger, som endte med brudd, var at MBL tidligere hadde blitt enige med fagforbundet Parat om et justeringstillegg på 8.050 kroner per ansatt.

HK fikk et tilbud som var betydelig lavere enn dette og mente at det ville skape lønnsforskjeller lokalt dersom Parat hadde mer penger å dele ut til sine medlemmer enn HK.

Etter nye møter med MBL har de landa på et justeringstillegg på 7.700 kroner per årsverk – fortsatt lavere enn det Parat fikk.

– Dette er to ulike avtaler. Vår avtale er sterkere på en del andre bestemmelser enn Parat sin. Vi har også ulike lønnsgarantisystemer, sier Reitan.

Ifølge nestlederen er grunnen til at tillegget til HK blei noe lavere at lønnsveksten fra lønnsgarantiordninga spiste en større del av den økonomiske ramma enn den gjorde for Parat.

– Vi tok kampen og er fornøyd med at MBL har møtt oss i denne prinsipielle saken.