STRØKEN ARBEIDSPLASS: En fornøyd Marius Z. Hansen kan nå kalle seg norgesmester i frukt- og grønt.

Kristina Botnvik

Marius vant dagligvare-NM i frukt og grønt. – Det gir motivasjon til å stå på videre

I skarp konkurranse med resten av Dagligvare-Norge, stakk frukt- og grøntansvarlig hos Coop Extra på Sunndalsøra av med seieren i norgesmesterskapet.
26.10.2022
27.10.2022 10:29

andre.kjernsli@lomedia.no

Frukt og grønt er godt for helsa, men andelen nordmenn som spiser de anbefalte «5 om dagen», har gått betraktelig ned. Under en av fem når dette målet i dag, det laveste nivået siden målingen startet i 2017, melder Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG). De arrangerer norgesmesterskapet og mener at konkurransen er viktigere enn noen gang – forbrukerne trenger vennlige dytt til å legge mer frukt og grønt i handlekurven.

HK-medlem Marius Z. Hansen (26) fra Sunndalsøra jobber hver dag for at kundene skal spise sunnere. I 2015 begynte han som deltidsansatt hos Coop Extra på hjemstedet. Etter et studieopphold i hovedstaden satte han kursen hjem igjen, og ble etter hvert heltidsansatt i den samme butikken.

Nå kan han kalle seg norgesmester i frukt og grønt.

Gir motivasjon

Det er dagligvarekjedene som nominerer ansatte til norgesmesterskapet. Hansen fikk etter hvert beskjed om at han var en av disse. For ikke lenge siden falt avgjørelsen, og 26-åringen gikk helt til topps sammen med Monica Olsen fra Spar Kjelsås i Oslo i kategorien «Beste 5 om dagen Ambassadør».

– Siden dette er en konkurranse spør vi; hva følte du da?

– Jeg må innrømme at jeg ble litt skremt og fylt med ærefrykt da jeg hørte det, men jeg ble mest glad. Dette gir motivasjon til å stå på enda hardere, sier den ferske norgesmesteren.

26-åringen trives på arbeidsplassen, og forteller at de aller fleste kollegaene også er medlem i HK.

– Jeg mener det burde være obligatorisk for oss som jobber i butikk å være organisert, sier han.

Ikke ukjent med utmerkelser

Den ferske norgesmesteren, som også fungerer som hovedverneombud på jobben, ble i begynnelsen av februar 2020 frukt- og grønt ansvarlig på jobben. Der må han ha gjort seg bemerket, for tidligere i år ble han kåret til «årets motivator» blant alle ansatte i Coop Extra-kjeden.

– Hva gjorde du for å denne utmerkelsen?

– Vi har en lukket Facebookgruppe i kjeden der vi deler tips og råd om hvordan vi gjør det i avdelingene vi jobber. Jeg er opptatt av å dra med meg andre i kjeden som jobber med det samme som meg og har kanskje lyktes med det, sier HK-medlemmet beskjedent.

Prosjektleder Iselin Bogstrand Sagen fra OFG sier følgende om de som stakk av med seieren:

– Vinnerne i dette norgesmesterskapet er landets beste på å promotere frukt og grønt, og vi både håper og tror at både vinnere av butikkprisene og av ambassadørprisen vil være til inspirasjon for andre butikker og ansatte i kjedene.

Heder, ære og premier til vinnerne i alle kategoriene ble utdelt av representanter fra juryen på et arrangement i Oslo 20. oktober.

MYE LEST: Amir sørget for dobbel pensjonssparing for medlemmene

26.10.2022