KOMPISER PÅ SOMMERPATRULJE: Mathias Lind Høyning (t.v.) og Håkon Magnussen møttes på Utøya i 2017. Nå er HK Ung-medlemmene gode venner, og går LOs sommerpatrulje sammen.

LOs sommerpatrulje

Lettelse og glede. Slik reagerer ungdom som får besøk av LOs sommerpatrulje, forteller Mathias og Håkon

– Mange unge er redde for å ta opp ubehagelige saker med sjefen sin. Når vi kommer på besøk, blir det litt lettere for dem, forteller kompisene Mathias (20) og Håkon (20) fra LOs sommerpatrulje.
28.06.2022
28.06.2022 14:50

andre.kjernsli@lomedia.no

Mandag denne uken gikk startskuddet for årets utgave av LOs sommerpatrulje – for 37. år på rad siden starten i 1985. Tillitsvalgte og medlemmer i LO-forbundene reiser på uanmeldt besøk til bedrifter i de første sommerukene. Hensikten er å informere ungdommer om plikter og rettigheter i arbeidslivet. Og å tilby råd og hjelp til de som ikke har det greit på jobb. De som patruljerer er glade for at krav om munnbind og behovet for å holde avstand endelig er borte.

– Restriksjonene de to siste årene skapte avstand. Nå kommer vi tettere på, sier Mathias Lind Høyning.

Han vet hva han snakker om. Dette er tredje året på rad han er med på å sjekke at unge arbeidstakere i butikk blir behandlet på en skikkelig måte. Med seg har han kompisen, og patruljedebutanten, Håkon Magnussen.

– Vi møttes på Utøya i 2017, og siden har vi blitt gode venner, forklarer Magnussen.

Kommer tettere på

I Oslo har årets sommerpatrulje valgt å starte med å besøke de mange handlesentrene først. I alt 75 personer er ute og besøker de mange hundre butikkene.

Før lunsj besøkte de Byporten Shopping. De forteller at det ikke var noen alvorlige brudd på arbeidsmiljøloven i de butikkene de besøkte.

– Mange av dem vi snakket med har så vidt tatt fatt på sommerjobben. De har foreløpig lite å fortelle om. De har ikke fått sin første lønn ennå. Men vi sjekker om arbeidskontrakt er på plass, og om de får den lønna de har krav på, sier Håkon Magnussen.

NOTERER FLITTIG: Håkon Magnussen (bildet) registrerer svarene de ansatte gir.

Registrerer alt

Etter lunsj går turen til Oslo City, et relativt stort senter som ligger via-a-vis Oslo S. Før de går inn i butikken og presenterer seg, fordeler de rollene seg imellom. Den ene stiller spørsmålene, den andre noterer på en app som rapporterer inn til en sentral database.

– Vi ber alltid om å få snakke med daglig leder eller butikksjef først. Det er mest ryddig, forklarer Mathias Lind Høyning.

Den første butikken de besøker er bokhandelkjeden Norli. Det er bare noen få kunder innom på den varme dagen, og patruljen får raskt tak i Monica Paalsrud. Hun er butikksjef både her og i filialen på Byporten rett over gata.

– Slå dere løs, sier hun etter at 20-åringene har forklart hvilket ærend de er ute i.

LES OGSÅ: 5 ting du må vite for ikke å bli utnytta i sommerjobben

De spør 19-åringen Lise Strand om hun vil stille opp. Hun er positiv, og foreslår at de kan ta praten på pauserommet innerst i butikken. Strand går siste året på videregående skole, og jobber fast tolv timer hver uke. Men hun begynte å jobbe i butikken som pakkehjelp i jula allerede som 15-åring.

– Har dere tarifflønn? Jobber du noe overtid? Når fikk du arbeidskontrakten din? Er opplæringen god?

Høyning stiller Strand en rekke spørsmål, og hun svarer for seg. Magnussen taster inn svarene på mobiltelefonen. Det meste virker å være på stell i denne butikken, og Strand forteller at hun trives godt. Dessuten er hun glad for å ha en så ålreit arbeidsplass ved siden av skolen.

HELDIG: – Jeg har flere jevnaldrende venner som ikke har det så greit som meg på jobb, sier Lise Strand. Hun har jobbet deltid hos Norli siden hun var 15 år, og stortrives i bokhandelen på Oslo City.

André Kjernsli

– Jeg er heldigere enn andre

– Det er ikke alle som har det like greit på jobben. Jeg kjenner flere som jobber i butikker der de føler seg presset til å jobbe overtid. Ofte uten å få ekstra betalt, forteller hun.

Mot slutten av samtalen spør de om Strand er fagorganisert og om hun kjenner til HK, LO og hva fagforeningene kan hjelpe henne med. Hun fortelle at hun ikke er organisert, men at hun nå vurderer å melde seg inn i HK.

– Jeg drev med ungdomspolitikk tidligere, så jeg vet en del om hva dette handler om, forteller hun.

Etter at samtalen med den 19 år gamle videregåendeeleven er over, blir det tid til en kjapp prat med butikksjefen.

– Hva synes du om å få besøk av LOs sommerpatrulje?

– Det er helt supert at de kommer innom. Det er ikke alle arbeidsplasser det er så greit å jobbe som ung. Jobb er mer enn lønn, det skal også være en positiv opplevelse for de som jobber her. De skal føle seg både trygge og ønsket, avslutter Monica Paalsrud.

HEIER PÅ SOMMERPATRULJEN: – Det er supert å få besøk av dere, sier butikksjef Monica Paalsrud hos Norli på Oslo City.

Politisk oppvåkning

Før patruljen går videre til neste butikk, vil vi vite hvorfor 20-åringene bruker tiden sin på LOs sommerpatrulje.

– Fordi vi vet hvor viktig dette er. Jeg har møtt unge ansatte som blir kjempeglade og lyser opp når vi kommer innom. Gjerne på arbeidsplasser der forholdene for de ansatte ikke er gunstige. Det er godt å se lettelsen hos disse menneskene. Det er en av grunnene til at vi kaller oss en gladpatrulje, sier Mathias Høyning .

Men det handler om mer enn dette. Et besøk fra LOs sommerpatrulje er for noen det første møte med fagbevegelsen. Og på mange måter en politisk oppvåkning, påpeker patruljen.

– Dessuten føles godt å gjøre dette sammen med venner. Som deler mitt syn på hvordan et rettferdig arbeidsliv skal være. At unge mennesker får en positiv opplevelse første gang de er ute i arbeidslivet er viktig, avslutter Håkon Magnussen.

DATABASE: Alle opplysninger LOs sommerpatrulje samler inn havner i en sentral database.

FÅ NYHETSBREV FRA HK-NYTT

28.06.2022