Brian Cliff Olguin

I over 20 år trossa Jorunn Nyborg (54) store smerter for å dra på jobb i butikken.

Brian Cliff Olguin

Hun er en av mange ansatte i varehandelen som har blitt ufør.

Brian Cliff Olguin

– Jeg prøvde og prøvde. Men til slutt skjønte jeg at hvis jeg skulle fungere i hverdagen, så hadde jeg ikke noe valg.

Brian Cliff Olguin

Hun er en av mange ansatte i varehandelen som har blitt ufør.

Kroppen til Jorunn sa stopp

Etter 30 år med slit og tunge løft i ferskvaredisken, lever uføre Jorunn Nyborg med daglige smerter.
14.12.2023
15.12.2023 15:40

herman@lomedia.no

brian@lomedia.no

I jule-, vinter- og påskeferiene renner det inn hytteturister i Trysil. Alle trenger mat, og de butikkansatte rekker knapt å ta lunsjpause.

– Det var en gang jeg hadde så vondt at jeg dro hjem, tok en tablett, kasta opp og sov i to timer. Men så reiste jeg tilbake på jobb fordi jeg fikk så dårlig samvittighet overfor kollegaene mine, forteller 54 år gamle Jorunn Nyborg.

I et rødt hus like utafor Trysil sentrum tilbringer hun mange av dagene sine. Sia 2018 har Nyborg vært helt ute av arbeid – først på arbeidsavklaringspenger, så på uføretrygd.

Men de kraftige smertene begynte allerede 20 år tidligere for butikkmedarbeideren.

Bakgrunn: Jobber du i varehandelen? Da er det større risiko for at du blir ufør

30 år

Det er en blid dame fra Gudbrandsdalen som åpner døra da HK-Nytt ringer på. Jorunn Nyborg flytta til Trysil med samboeren i 1989.

I rundt 30 år jobba hun i ferskvaredisken på Coop Mega i Trysil.

Nyborg forteller om mange år med tunge løft og travle dager på hardt betonggulv. En arbeidsdag kunne bestå av å fylle på med varer, oppdeling av store kjøttstykker, steiking og matlaging, samtidig som hun skulle ta seg av kunder.

– Når vi fikk vareleveringer, lå ofte de store dunkene med kjøttfarse på toppen av pallen. Og de er tunge, sier Nyborg.

Mot slutten blei også Nyborg osteansvarlig i butikken. Da besto store deler av dagen av å skjære ost, igjen, igjen og igjen. På travle dager i høysesongen blei det så vidt tid til pause.

Da hun var rundt 30 år gammel, begynte hun å merke smertene i kroppen. Det gikk ut over både arbeidshverdag og privatliv. Men det skulle gå 20 år til med slitasje, før kroppen sa helt stopp.

Les også: Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Fellesforbundet fast

Daglige smerter

Nå har Nyborg fått diagnosen myalgi og er helt ufør.

Myalgi er et samlebegrep for flere ulike tilstander med smerter i musklene. Ofte skyldes de overanstrengelse eller uvant bruk av musklene. Myalgi er en vanlig diagnose for uføre kvinner, men ikke like vanlig for menn.

Omtrent én av ti av alle uføre kvinner hadde diagnosen myalgi eller fibromyalgi per desember 2017, ifølge Nav. Under to av hundre av menn hadde diagnosen.

– Smerter har jeg stort sett daglig. Det kjennes ut som at musklene er for korte og konstant står i spenn, sier Nyborg.

Smertene starta i nakken, skuldra og øverst i ryggen, og det er der de fortsatt er verst. Aller verst er det når hun bruker armene.

For arbeidstakere i varehandelen mellom 50 og 59 år, er det hele 16 prosent høyere risiko for å bli ufør enn gjennomsnittet, viser HK-Nytts utregninger.

Vil jobbe

Før hun blei uføretrygda prøvde Nyborg mange ting for å komme tilbake i jobb. Hun har for eksempel vært på rehabilitering og prøvd å jobbe i en klesbutikk i stedet for i fersk­varedisken. Ingen ting hjalp nok.

– Etter å ha gått noen timer i klesbutikken, kjente det ut som hele kroppen skulle dele seg.

Nyborg forteller at det var tøft å innse at hun ikke kunne jobbe lenger.

– Jeg prøvde og prøvde. Men til slutt skjønte jeg at hvis jeg skulle fungere i hverdagen, så hadde jeg ikke noe valg, sier hun.

Nyborg måtte legge fra seg et liv som yrkesaktiv. Tidligere har hun både vært tillitsvalgt på Mega i Trysil og hovedtillitsvalgt i samvirkelaget som nå heter Coop Innlandet.

– Jeg er en av dem som vil jobbe lengst mulig og føle at jeg er til nytte. Nå som jeg er oppegående og ser frisk ut, tenker jeg også litt på hva andre tenker.

Familie, venner og kollegaer har imidlertid vist mye forståelse. Særlig samboeren har stilt opp hele veien, forteller Nyborg.

– Tenkte du at du kanskje skulle tilbake i jobb igjen når du først blei trygda?

– I starten gjorde jeg det. Men når du ikke klarer å holde på en hel dag hjemme, har du ikke noe i jobb å gjøre.

Nå trener Nyborg fire ganger i uka og går fast til både fysioterapeut og kiropraktor for å holde kroppen i så god form som mulig.

– Man kan ikke bare sette seg i godstolen og kose seg hele dagen. Det er fint å komme seg ut blant folk også.

Les også: Kvinner jobber seg i senk

herman@lomedia.no

brian@lomedia.no

Bakgrunn: Jobber du i varehandelen? Da er det større risiko for at du blir ufør

30 år

I rundt 30 år jobba hun i ferskvaredisken på Coop Mega i Trysil.

Les også: Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Fellesforbundet fast

Daglige smerter

Nå har Nyborg fått diagnosen myalgi og er helt ufør.

Vil jobbe

Nyborg forteller at det var tøft å innse at hun ikke kunne jobbe lenger.

– Tenkte du at du kanskje skulle tilbake i jobb igjen når du først blei trygda?

Les også: Kvinner jobber seg i senk