GLAD FOR ØKT SALG: HK-klubbleder Thor Temre ved Kolonial.no

Erlend Angelo

Kolonial.no øker bemanningen for å møte større pågang under koronautbruddet

Koronautbruddet gir økt etterspørsel etter hjemlevering av mat. Kolonial.no svarer med å hente inn permitterte hotellansatte – til glede for HK-klubben i bedriften.
12.03.2020
12.03.2020 15:33

erlend@lomedia.no

– Vi oppbemanner kraftig og drar nytte av for eksempel permitterte hotellansatte. Vi jobber også med avtaler med andre i næringslivet som permitterer, sier daglig leder Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no til Finansavisen.

Den siste uken har nettbutikken opplevd en stor økning i pågangen fra kunder som vil ha mat levert på døren.

Les også: Fersk tariffavtale og fersk tillitsvalgt ingen hindring da Kolonial.no gjennomførte sin første lønnsforhandling

– Vi ser at vi har tidvis opptil dobbel så høy etterspørsel nå enn på samme tid i fjor. I absolutte tall har vi aldri før hatt så stor omsetning. Vi forbereder oss nå for å kunne ta unna rundt dobbelt så mye som vi omsatte for i fjor, sier Munthe-Kaas.

HK-klubben: – Positivt

Klubbleder for de organiserte i HK, Thor Temre, sier de ansatte merker en betydelig endring i arbeidsmengde.

– Etter økende salg de siste to ukene, med flere dager på maks kapasitet, så merker man også at de ansatte er begynt å bli slitne. Klubbleder med klubben bak seg er veldig stolt av de ansattes stå-på-vilje i denne perioden, skriver Temre i en epost til HK-Nytt.

FØLG HK-NYTT PÅ INSTAGRAM

Klubblederen er glad for å kunne hjelpe permitterte arbeidere fra andre bransjer.

– Kolonial.no og klubben har en felles enighet i at å støtte samfunnet med arbeid i disse tider er viktig, og er veldig fornøyd med dette tiltaket!

Kolonial.no-sjefen sier til Dagens Næringsliv at hjemlevering av dagligvarer kan være et viktig tiltak i kampen mot viruset.

– Hvis man ser hvordan de arbeidet med dette i Kina, så vet man at hjemmelevering spilte en sentral rolle for å hindre ytterligere spredning. Det er et ansvar vi nå tar alvorlig her i Norge, sier Munthe-Kaas.

Flere med sterk vekst

Også Foodora, som leverer mat fra restauranter hjem til folk, og matkasseleverandøren Godt Levert, sier til Finansavisen at de har hatt en sterk vekst den siste tiden.

VEKST: Også sykkelbudene i Foodora har fått mer å gjøre.

Erlend Angelo

Likevel vil ingen av dem si med sikkerhet at veksten har sammenheng med virusutbruddet.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

12.03.2020