LØNNSSOMT: - Vi hadde godt med kunder på søndager, men vi har også fått mange nye kunder etter at vi åpnet på nytt i oktober. Selv om vi har en dag mindre med omsetning, lønner dette seg, sier butikksjef Roar Sandbæk.

Martin Guttormsen Slørdal

Kiwi Lillestrøm stengte søndagsbutikken og økte omsetningen

Og de ansatte er glade for en felles fridag i uka.
03.05.2019

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Kiwi-butikken i Lillestrøm droppet Brustadbua og satset alt på en større og ny­oppusset butikk. Det lønte seg. Selv om dørene nå er stengt på søndager, har ukeomsetningen økt med over 16 prosent.

LES OGSÅ: 30 ansatte på Norwegians kundesenter i Tromsø kan miste jobben

Ombygging var grunnen

Kiwi-butikken, som ligger rett ved togstasjonen i Lillestrøm, har hatt søndagsåpen butikk siden den ble etablert i 2008. Da butikken skulle totalrenoveres i fjor, måtte de avgjøre hva de skulle gjøre med Brustadbua.

– Søndagsbutikken var et lite og litt trangt lokale i hjørnet. Vi valgte derfor å ta de 100 kvadratmeterne vi hadde brukt til søndagsbutikk inn i hovedbutikken. Nå har vi fått en butikk hvor det er god plass, større vareutvalg, den er lys og åpen, sier butikksjef Roar Sandbæk til HK-Nytt.

Ifølge Sandbæk sier kundene også at de trives bedre i den nye butikken, som åpnet i oktober i fjor.

Over all forventning

Etter den tid har de målt og vurdert, og ifølge butikksjefen var det en riktig beslutning å stenge døra på søndager. Sandbæk hadde en magefølelse av at dette var riktig, men resultatene har overgått forventningene.

– Vi har økt omsetningen med over 16 prosent i uka. Vi hadde godt med kunder på søndager, men vi har også fått mange nye kunder etter at vi åpnet på nytt i oktober. Selv om vi har en dag mindre med omsetning, lønner dette seg. Vi vet jo ikke hvordan det ville vært om vi fortsatte med søndagsåpent, men jeg angrer ikke på at vi gjorde dette, sier han.

MELD DEG PÅ NYHETSBREV FRA HK-NYTT

En ekstra fridag

Sandbæk forteller at staben er enda mer motiverte etter ombyggingen. Han tror også at de tolv ansatte er glade at det ikke er arbeidsdag på søndager lenger.

– Det er jo en dag ekstra fri i uka. De taper kanskje litt i lønn ved at de mister søndagstilleggene, men arbeidstimene har ikke blitt færre, tvert om for mange. Timene er bare fordelt på andre tidspunkter enn før. Vi trenger jo arbeidskraft i en så stor butikk, som har åpent fra 07-23 fra mandag til lørdag. De får jo tillegg disse dagene også. Vi betaler tillegg for ubekvem arbeidstid fra klokka 18.00 på hverdager og fra 16.00 på lørdager, opplyser han.

Sandbæk medgir at han hadde noe høyere lønnsutgifter med søndagsåpen butikk, men at det er marginale forskjeller sammenlignet med i dag.

– De ansatte har ikke akkurat fått mindre å gjøre nå, legger han til.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GREIT MED FRI: Sindre Lyse sier det er fint med søndagsfri, men at han ikke hadde så mye imot å jobbe heller.

Martin Guttormsen Slørdal

Savner tilleggene, men liker fridagen

HK-medlem Sindre Lyse jobbet annenhver søndag mens de hadde åpent. Han syntes det var greit, særlig med tanke på lommeboka.

– Jeg hadde ikke så mye annet å gjøre på søndager, så jobb var fint for meg. Pluss at jeg tjente mer siden det var tillegg for timer på søndag. Men, det er godt å ha fri også, sier han.

Lyse startet som butikkmedarbeider her for fire år siden, etter å ha vært innom konkurrentene Coop og Rema. I begynnelsen jobbet han én dag i uka, så har det økt til drøyt 50 prosent stilling i dag.

– Jeg jobber det jeg får av timer. Selv om jeg ikke har så stor stilling, får jeg det til å henge sammen økonomisk. Jeg har faktisk fått flere timer etter at butikken ble bygget om, det er bare søndagstilleggene jeg savner, sier han til HK-Nytt.

HK-medlemmet trives i butikkyrket, og har ingen planer om å forlate Kiwi.

– Målet er å komme opp i full stilling en dag. Jeg jobber meg oppover, sier han.

Mange søndagsmuligheter

En som fortsatt jobber på søndager, er sjefen sjøl, Roar Sandbæk. Han liker å ta en tur innom butikken for å fikse ting som må gjøres når butikken er stengt.

– Før jobbet jeg annenhver søndag. Forskjellen fra tidligere er at jobben nå kan gjøres når jeg selv vil og kan. Det er fint å ha søndagen til noe annet enn å åpne og stenge butikken, sier han.

Sandbæk har hørt om flere Kiwi-butikker som har gjort det samme som ham, nemlig å stenge på søndag. Om det er en ny trend, vet han ikke. Selv har ikke Sandbæk fått noen klager på at det ikke lenger er søndagsåpent i hans butikk. Han tror kundene tilpasser seg.

– Folk må bare planlegge på annet vis enn før, og det tror jeg de gjør. De må heller handle på lørdager og bruke det de har i skapene på søndag. Dessuten, blir kundene desperate, er det nok av søndagsåpne butikker i området, sier butikksjefen.

Kiwi-trend: 14 butikker søndagsstengt

Flere av Kiwis butikker over det ganske land har gjort som den på Lillestrøm, nemlig innlemmet de hundre kvadratmeterne til Brustadbuene i hovedbutikken.

– Kiwi har hatt en fantastisk vekst de siste årene, både i omsetning og antall kunder. Samtidig har vi økt utvalget, spesielt innen middagsvarer. Dette har resultert i at vi flere steder har hatt behov for større areal i hovedbutikken, sier kommunikasjonssjef Kristine A. Arvin i Kiwi til HK-Nytt.

Ifølge henne har de stengt 14 butikker de siste årene, samt åpnet én.

– Jeg har dessverre ikke tall for alle, men trenden er at ukesomsetningen i butikkene øker når de stenger på søndager, sier Arvin.

Helt slutt på søndagsåpne Kiwi-butikker er det ikke.

– Vi vurderer Brustadbuene våre fortløpende, og vi valgte også å åpne en i Tromsø i 2018, fordi vi mente at det var marked for det der, legger hun til.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

03.05.2019