SENTRALISERER: Norwegian vil trolig samle all kundeservice på hovedkontoret på Fornebu.

Erlend Angelo

30 ansatte på Norwegians kundesenter i Tromsø kan miste jobben

Flyselskapet vurderer å flytte alle oppgaver til kundesenteret på Fornebu.
26.04.2019

Norwegian vil trolig legge ned kundesenteret i Tromsø. Det skriver NRK Troms. Årsaken er at flyselskapet vil spare penger.

– Vi er nødt til å sentralisere og effektivisere mer av virksomheten, og er ikke tjent med å ha et lite kundesenter i Tromsø når mye av jobben som gjøres på den fronten ellers skjer på Fornebu, sier Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonsdirektør i Norwegian til NRK.

Den endelige beslutningen vil bli tatt i løpet av kort tid, opplyser han. Ifølge NRK skal Norwegian gjennomføre individuelle møter med hver av de 30 ansatte i neste uke.

LES OGSÅ: Total mangel på tiltak, mener Ap om regjeringens handelsmelding

Håper å beholde noe

De ansatte på kundesenteret er medlemmer i Handel og Kontor. HK-Nytt har ikke lyktes med å komme i kontakt med leder og nestleder i HKs konsernklubb i flyselskapet. Til NRK sier konserntillitsvalgt Hilde Nyborg Loe at hun håper noe av virksomheten i Tromsø kan beholdes. Loe framholder at staben i Tromsø er svært god og erfaren, og at det ville være synd om selskapet mister all den kompetansen ved en total nedlegging av kontoret i Tromsø.

Går med underskudd

Norwegian la nylig fram sin kvartalsrapport som viser at flyselskapet gikk med et underskudd på 1.489 millioner i underskudd i første kvartal i år. I samme periode i fjor tapte selskapet 46 millioner kroner, skriver NRK.

– Vi ser på alle muligheter og kundesenteret i Tromsø er en mulighet for oss til å redusere kostnader. Vi må fokusere på lønnsom drift og må nå se på hele virksomheten, sier Sandaker-Nielsen.

MELD DEG PÅ NYHETSBREV FRA HK-NYTT

26.04.2019