TOPP TRE: F.v. Chrstian Holt Claesen (Meny Grystadmarka), Malin Lindal Olaussen (Meny Sørlandsparken) og Hedda Leversen Larsen (Fisketorget Stavanger). I den avfotograferte øvelsen er de på ulike stadier av konkurransen om å lage mat som er mest mulig forlokkende for barn.

Leif Martin Kirknes

Her er vinnerne av NM i sjømathandlerfaget

Ingen seier til HK-medlemmer i hovedkonkurransen til sjømathandlerfaget. Men HK-medlem Mimoun Kandrouch fra Meny Drøbak ble tredje beste lærling.
28.09.2022
28.09.2022 17:18

leif.kirknes@lomedia.no

Det var en lang og stressende arbeidsdag i går, tirsdag, for åtte fiskedisk-ansatte. Under NM i sjømathandlerfaget fikk de prøvd seg på alt fra filetering og åpning av østers til lekker presentasjon i disk. I larmen og stresset fra en stappfull hall av ungdommer på utdanningsmesse i utkanten av Kristiansand.

Det var Christian Holth Clasen fra Meny Grystadmarka, i Jessheim-traktene, som stakk av med seieren. Han har jobbet hele karrieren sin i Meny og har fagbrevet som sjømathandler, ifølge Meny. Han har tidligere vunnet NM i faget for lærlinger og er ferskvaresjef i sin butikk.

– Det er gøy å konkurrere i noe man er ordentlig interessert i. Jeg tror det bidrar til at jeg kan yte det lille ekstra til mennesker som reiser til Meny i jakten på noe nytt og spennende. Det er jo dialogen med kunden som er noe av det mest givende med å jobbe som sjømathandler, har han uttalt til Meny tidligere om konkurransen.

Marin mastergrad

Andreplassen gikk til Malin Lindal Olaussen, også hun fra Meny. I starten av måneden begynte hun som assisterende ferskvaresjef i Meny Sørlandsparken etter å ha jobbet i Meny Røa. Med utdannelse som marinbiolog sier det seg selv at interessen for fisk har vært der en stund.

– Med en mastergrad i marinbiologi og jobb som fiskeansvarlig i Meny har jeg kunnskap om fiskens reise fra hav til tallerken, har hun uttalt til Meny ved en tidligere anledning.

Tredjeplassen var det Hedda Leversen Larsen fra Fisketorget Stavanger som dro i land.

Lærling-ligaen

Blant lærlingene som var med, var det Linda Helene Johansen fra Meny Skedsmokorset som kom best ut. Hun er fiskeansvarlig i butikken og leverer fagprøven i november. Fra før har hun fagbrev som kokk.

Andreplassen ble Jonas Bjørgaas Rogne fra Meny Grystadmarka, samme sted som hovedvinneren altså. Mens Mimoun Kandrouch fra Meny Drøbak fikk bronse, han er et av to HK-medlemmer som stilte ved startstreken.

TRE VIKEN-LÆRLINGER PÅ TOPP TRE: Linda Helene Johansen (Meny Skedsmokorset), Jonas Bjørgaas Rogne  (Meny Gystadmarka) og Mimoun Kandrouch (Meny Drøbak).

TRE VIKEN-LÆRLINGER PÅ TOPP TRE: Linda Helene Johansen (Meny Skedsmokorset), Jonas Bjørgaas Rogne (Meny Gystadmarka) og Mimoun Kandrouch (Meny Drøbak).

Leif Martin Kirknes

Det Kandrouch liker aller best med jobben er definitivt kundene, sier han, men legger hastig til at kollegaene også kommer høyt opp på lista.

– Men det er først og fremst kundene. Jeg har mange faste kunder. Mange fine gamle damer og gubber! Så det er moro, fortalte Kandrouch til HK-nytt i en artikkel i går.

Les også: To HK-ere konkurrerer i sjømathandler-NM

FEMTE: Det ble femteplass på HK-medlem Casandra Perkins, Coop Mega Metro, i NM i Sjømathandel.

28.09.2022
28.09.2022 17:18