ELSKER HOCKEY: Jan Grenaker har spilt hockey på elitenivå selv, men nå nøyer han seg med å kommentere – på samme nivå. For når Grüner spiller sine hjemmekamper, er det mannen fra Sparebank1 Østlandet som står for kommenteringa.

Erlend Angelo

Fra elitespiller til elitespeaker: Bankmannen Jan Grenaker vet å engasjere hockeypublikummet

Jan Grenaker i Sparebank1 elsker å prate. Både på jobben, der han snakker varmt om LO Favør, men også som elite-speaker for hockeylaget Grüner.
06.04.2020
08.04.2020 13:44

erlend@lomedia.no

Som LO-medlem er det slettes ikke umulig at du har møtt ham på arbeidsplassen din. For til vanlig er Jan Grenaker omreisende ambassadør for Sparebank1 Østlandets produkter for LO-organiserte. Der får han gjort det han kan best: Brukt kjeften. Og møtt mennesker.

Skaper entusiasme

Det får han også gjort på «ekstrajobben». Selv om Grenaker ikke lenger er aktiv hockeyspiller – ja, han spilte på laget da Grüner sist var i eliteserien i 1977 – bruker han fortsatt mange timer i uka på hockey.

Les også: Resepsjonist-Aleksandra har blitt lager-Aleksandra under koronakrisa

Nå er det ikke like store deler av kroppen som er i bruk, men derimot får kjeften kjørt seg ganske bra.

For som speaker er han viktig for stemninga i hockeyhallen når Grüner inviterer til eliteseriespill. Og det er da også den viktigste egenskapen til en speaker, mener Grenaker:

Se video fra Jan Grenaker som speaker

– En god speaker sørger for god entusiasme … for hjemmelaget!

Slo storebror

Og dagen HK-Nytt er med i hockeyhallen er det god stemning. Kanskje ikke så rart: Hjemmelaget, definitivt lillebror i hovedstaden hva gjelder hockey, tar en full fortjent seier mot storebror Vålerenga – som likevel berget bronsemedaljen i serien med et nødskrik.

Målet for Grüner var å berge eliteserieplassen, som de i utgangspunktet skulle gjøre gjennom kvalifiseringsspill etter at de endte på sisteplass med god margin i sin comebacksesong blant elitelagene.

– Vi hører hjemme i eliten og håper vi får fortsette der, sa Grenaker da HK-Nytt var med ham på kamp.

Fortsetter uansett!

Den gamle hockeyspilleren fikk rett i sin spådom om at Grüner skulle ta en litt overraskende seier over Vålerenga. Og det skulle vise seg at Grenaker fikk rett i sin elitespådom: For da koronaviruset satte en stopper for både hockey og annen organisert idrett, ble enden på visa at Grüner får fortsette i eliten. Der kommer Grenaker til å rope ut om scoringer, mistede mobiltelefoner og lagoppstillinger fra sin plass i sekretariatet i Grünerhallen.

– Jeg stiller opp om klubben vil ha meg, lover Grenaker.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

06.04.2020