KORONA-SØKSMÅL: Amazon er saksøkt av ansatte på grunn av manglende smittevern under korona. Det er bare en av mange saker som setter selskapet i et dårlig lys om dagen.

Amazon

Europeisk fagbevegelse krever at EU gransker Amazon etter anklager om spionering på fagorganiserte

Uni Global Union har fått nok av Amazons negative holdninger til fagorganisering. Nå krever de at EU gransker selskapet.
01.10.2020
01.10.2020 10:14

erlend@lomedia.no

«Amazon spying» er tittelen på brevet som Uni Global Union i Europa har sendt til EU-kommisjonen. Brevet er signert fagforeningsledere som til sammen representerer hele 12 millioner medlemmer – og de er mildt sagt forbanna på giganten Amazon, som blant annet eies av verdens rikeste mann, Jeff Bezos.

Uni viser til en sak som har versert i amerikanske medier de siste ukene, etter at Amazon lyste ut to stillinger med en nokså interessant stillingsbeskrivelse. Stillingstittelen var «Intelligence analyst», og blant arbeidsoppgavene nevnes det å overvåke «labor organizing threats against the company». I utlysningsteksten nevnes fagorganisering i samme setning som terrorisme.

Amazon beklaget det hele, trakk annonsen og unnskyldte seg med at det som sto der var feil. (Hele annonsen finner dere arkivert her.)

EU må ta grep

Amazon, som ble grunnlagt i 1994 og siden den gang har vært i førersetet for netthandel, har helt siden oppstarten klart å unngå fagorganisering i USA.

Les også: Amazon-ansatte saksøker nettgiganten for manglende smitteverntiltak

Nå krever Uni at EU gransker Amazon for deres fagforeningsfiendtlige holdning. I Europa står fagbevegelsen mye sterkere enn i USA, og Uni gir uttrykk for bekymring for amerikanske tilstander også her på kontinentet.

I jobbannonsen uttrykkes det et sterkt ønske om at søkerne behersker flere språk, inkludert spansk og fransk, noe som gjør at Uni mistenker at de ansatte også skal overvåke europeiske arbeidere.

«Amazons planer om å øke overvåkingen av arbeidere i hele Europa og verden er nok en påminnelse om at EU bør se nærme på Amazon», skriver Uni – og legger til at de mistenker at selskapet bryter europeisk lovverk, både innenfor arbeidslivets regler men også innenfor personvern.

«Vi ønsker ikke en vekst i fagforeningsknusing i Europa lik den vi har sett i USA», skriver Uni i brevet som er signert fagforeningsledere i 15 europeiske land.

Amazon:

– Avsløringene har økt i omfang de siste ukene. De viser at selskapet som er eid av verdens rikeste mann, spionerer på noen av de lavest lønte arbeiderne i EU. De bruker sitt data-monopol til å knuse de ansattes ønsker om bedre arbeidsforhold, sier til Oliver Roethig i UNI Europa på deres egen nettside.

Amazon har ikke besvart HK-Nytts henvendelser i denne saken, men tidligere i høst sa de dette til oss da vi spurte om deres forhold til fagforeninger:

«Vi respekterer de individuelle rettighetene til våre ansatte. Ledelsen har en åpen dør-policy med mulighet for direkte kommunikasjon med dem».

Samtidig skrev de, ved talsperson Caplin, at Amazon tror på kommunikasjon med ansatterepresentanter, og understreket at de er opptatt av å skape et positivt og trygt arbeidsmiljø.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

01.10.2020