FORNØYD: Senait Yared er fornøyd med å være tilbake i jobben sin på KappAhl på Oslo City.

Brian Cliff Olguin

Endelig kunne klesbutikken åpne dørene og la Senait Yared komme tilbake på jobb igjen

Butikkansatte i Oslo har hatt en tøff vinter og vår. Torsdag åpnet butikkene igjen. Vi fulgte Senait Yared da hun skulle tilbake til arbeidsplassen sin.
06.05.2021
06.05.2021 16:35

brian.cliff.olguin@lomedia.no

06. mai klokka 06.58 står Senait Yared (47) ved bussholdeplassen på Lørenskog utenfor Oslo og venter på å endelig komme seg tilbake på jobb. I går snødde det, i dag er det to plussgrader, og for første gang siden nedstengingen av butikkene og kjøpesentrene i Oslo den 23. januar i år, har byrådet i Oslo gitt grønt lys for gjenåpning. Smittetallene har vært synkende, og optimismen spirer.

Yared har vært frustrert, deprimert og oppgitt over at nesten alle butikker og kjøpesentre ble tvunget til å holde stengt, på tross av at hun og kollegene overholdt alle smitteverntiltak. Nå puster hun litt lettere ut.

– Jeg har det så mye bedre nå, sier hun, og setter seg på første ledige buss-sete.

Artikkelen fortsetter under bildet:

TANKER: Senait Yared er spent på om det kommer mange kunder i dag.

Brian Cliff Olguin

I går, som alle de andre dagene med pressekonferanser om koronasituasjonen fra Oslo byråd, fulgte hun godt med på nettavisene.

– Selv om jeg har hatt et lite håp hver gang noe nytt skulle annonseres, så svant håpet mer for hver pressekonferanse det ikke kom godt nytt om gjenåpning av butikkene, sier hun til HK-Nytt.

Yared viser fram motivasjonsmeldingene som har tikket inn fra butikksjefen sin, emojiene avslører den positive tonen mellom dem.

Artikkelen fortsetter under bildet:

OPTIMISME: Yared fikk jevnlig motivasjonsmeldinger fra butikksjefen under nedstengingen.

Brått på

HK-medlemmet måtte smøre seg med enda litt mer tålmodighet i noen timer etter kunngjøringen fra byrådet. Meldingen om gjenåpningen kom brått på for mange av Oslos butikker, og butikksjefen på KappAhl Oslo City måtte først sette opp vaktlister og få en oversikt over situasjonen.

– De timene jeg måtte vente føltes som en liten evighet, sier Yared, og er glad for at det ligger bak henne nå.

Glede og forsiktig optimisme

Vi er svært glade for at byrådet nå åpner opp i Oslo, slik at folk kommer seg tilbake i arbeid. Torsdag er en gledens dag, sier HK-leder Christopher Beckham.

Samtidig er han forsiktig optimist.

– Vi vet ikke om alle butikker er i stand til å åpne igjen. I løpet av den neste uka vil vi se hvordan varehandelen vil klare seg framover, sier han til HK-Nytt.

Kundemøter og kolleger

Yared har jobbet på KappAhl i Oslo City siden 1995 og synes det beste med jobben sin er kollegene og kundemøtene.

– Nå er jeg bare så spent på å se om mange kunder står utenfor og venter på at vi skal åpne. Det pleier å være slik når vi forhåndsannonserer salg, sier hun mens hun titter ut av vinduet på 110-bussen som ruller inn på Oslo bussterminal kl. 07.35. Hun er nesten en halvtime tidligere ute enn nødvendig, men Yared liker å ha god tid før jobben begynner klokka 08.00. Da skal hun og kolleger rydde og forberede butikken til gjenåpning.

Les også: Butikkansatte på NHO-avtale får lønnshopp på nye 6,53 kroner i timen

Viktig gjenåpning

HR-sjef i KappAhl, Nina Bakker, er glad og lettet for at hun endelig kunne dele den gode nyheten med de 56 ansatte i Oslo, Lillestrøm og Lørenskog som har gått permittert siden 23. januar.

Men sola skinner ikke skyfritt på de ansatte.

– Før nedstengingen av Oslo slet dessverre butikken vår på Oslo City med omsetningen. Det skyldes nok en kombinasjon av at folk i løpet av pandemien har brukt kjøpesenteret mindre enn tidligere, og endrede åpningstider i senteret. Nå, derimot, virker alle veldig positive, og vi håper at gjenåpning får ting på skinner igjen, sier Bakker til HK-Nytt.

Så selv om butikkene igjen kan holde åpent, er Yared og noen av kollegene hennes fortsatt delvis permittert. For Yared betyr det at hun er permittert i 60 prosent av stillingen sin, og jobber 40 prosent.

Hovedtillitsvalgt Gro-Irene Hobber Hansen er glad for løsningen med permitteringer i stedet for at det ble kuttet i stillinger på butikken på Oslo City.

– Jeg opplever bedriften som lydhøre og vi er i kontinuerlig dialog. Nå håper jeg at kundene også finner veien hit, sier Hansen til HK-Nytt.

– Butikk er best

Klokka 09.55 står allerede første kunde utenfor barneavdelingen på Oslo City og venter.

Artikkelen fortsetter under bildet:

KLOKKA ER 10.00: Endelig kan kunder slippe inn.

Brian Cliff Olguin

– Jeg har siden januar prøvd alle slags nettbutikker, men det funker ikke så bra med barneklær. Noen ganger tar det tid før klærne kommer, og i mellomtiden har ungene vokst. Dessuten er det så lett å returnere klærne, sier tobarnsmoren Leyla Noor (28).

Hun er lettet over å endelig kunne kjenne på klærne og kunne snakke med en butikkansatt. Nå står hun og ser på bukser og jakker før hun tar med seg noen plagg til kassa.

Yared, som allerede har vært i jobb i to timer, holder seg bak pleksiglasset. Hun skanner klærne og pakker dem inn i posen før hun overleverer dem og spriter over bankterminalen.

– Butikk er best, sier Noor og takker for handelen før hun vender hjem til toåringen og fireåringen.

Yared går tilbake til kassa og oppfordrer HK-Nytt til å se seg rundt.

– Gå gjerne ned og se vi hvor mye fint vi har fått! Ansiktsmasken skjuler smilet, men øynene avslører et glimt av optimisme.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

06.05.2021