FERDIGE: Christopher Beckham, Cecilie Wirkola, Mats Jetlund og Vigdis Rekdahl er i mål med forhandlingene med Finans Norge.

Brian Cliff Olguin

Bankansatte får minimum 15.000 kroner mer i året

Resultatet av årets lønnsoppgjør er klart.
25.04.2024 07:47

De ansatte i banker og finansinstitusjoner får en lønnsøkning på minimum 15.000 kroner i året.

Det er klart etter at forhandlingene mellom arbeidstakerorganisasjonene Finansforbundet og LO-forbundene Handel og Kontor og Fagforbundet er gjennomført med arbeidsgiverorganisasjonen Finans Norge.

Lønnstillegget utgjør 2,65 prosent lønnsøkning, litt mer enn halvparten av ramma på 5,2 prosent som ble avtalt i frontfaget.

Mer å hente lokalt

Christopher Beckham, leder Handel og Kontor og forhandlingsleder for de to LO-forbundene, er fornøyd med resultatet.

Han understreker at de tillitsvalgte nå må sørge for å ta ut ytterligere lønnsøkning på arbeidsplassene.

– Nå er det viktig at de tillitsvalgte tar ut resten av ramma lokalt på bedriftene. Da kan de sørge for en rettferdig fordeling, sier han til HK-Nytt.

LO-forbundenes viktigste krav i dette oppgjøret var at lønna skal øke mer enn prisene, en såkalt reallønnsøkning. Det mener Beckham at de har lyktes med, gitt at de lokale forhandlingene gir resultater og at prisveksten ikke blir større enn forventet.

Flere lønnstrinn

I tillegg var LO-forbundene spesielt opptatt av å beholde lønnstrinnene i tariffavtalen. Enden på visa er at det blir lagt til ytterligere seks trinn på lønnsstigen.

– Slik får vi flere ansatte inn i området, sier Beckham fornøyd.

Arbeidstakerorganisasjonene har også fått beholde overgangstillegget som ble forhandlet fram i lønnsoppgjøret i 2018. Det innebærer at de som ikke kan jobbe ved siden av AFP får et tillegg fram til sliterordningen i folketrygden er på plass.

Beckham trekker også fram at arbeidstakerorganisasjonene klarte å beholde normalarbeidsdagen mellom 08–16. Ifølge ham ville arbeidsgiverne utvide den til klokka 18. Det ville betydd at de ansatte ikke ville få ekstra betalt for å jobbe utover klokka 16.

Nøyaktig samme som Finansforbundet

Arbeidsgiverne synes de har strukket seg langt.

– Finans Norge er fornøyde med å ha landet årets lønnsoppgjør. Vi har strukket oss langt. Gitt TBUs prognoser for prisvekst, vil dette gi reallønnsøkning for ansatte i finans, sier arbeidslivsdirektør Therese Høyer Grimstad på arbeidsgiverorganisasjonens nettsider.

Finansforbundet, den største arbeidstakerorganisasjonen, forhandler med Finans Norge parallelt med LO-forbundene.

– Den totale lønnsrammen vi ble enige om er på 5,2 prosent. Dette er en ramme som gir medlemmer reallønnsvekst, sier forbundsleder Vigdis Mathisen i Finansforbundet til sine nettsider.

– For oss har det vært viktig å sikre alle et godt sentralt tillegg, samtidig som det er rom for gode lokale oppgjør, sier hun.

Mathisen representerer 22.000 medlemmer.

Godt samarbeid

LO-forbundene, som organiserer 2.300 medlemmer, har fått nøyaktig det samme resultatet som Finansforbundet.

– Delegasjonene har hatt et veldig godt samarbeid. Vi er konkurrenter i hverdagen, men vi forener oss i forhandlingene slik at medlemmene får mest mulig, sier Beckham.

Det er imidlertid medlemmene som avgjør om forhandlingsresultatet er godt nok. Det gjør de gjennom en uravstemning som skal være gjennomført innen 6. mai.

Bakgrunn: Det er rentefest i bankene. Nå skal de ansatte kreve sin del av kaka

25.04.2024 07:47