HJEMMEKONTOR KOSTER: Arbeidsgiverne må bidra til strømutgiftene på hjemmekontoret, mener HK-leder Christopher Beckham. Også han har jobbet mye hjemmefra de to siste årene.

Ylva Seiff Berge

Arbeidsgiverne må betale for strømmen på hjemmekontoret, mener HK

– Når staten har pålagt folk å jobbe hjemmefra, må det ekstra strømforbruket på hjemmekontoret kompenseres, sier HK-leder Christopher Beckham.
14.01.2022
14.01.2022 14:44

De høye strømprisene angår i høyeste grad også HK-medlemmene, og opptar HK-lederen. Christopher Beckham er glad for at regjeringen har kommet med en kompensasjonsordning. Nå mener han at også arbeidsgiverne må bidra.

Mange av HKs medlemmer har sittet på hjemmekontor i store perioder siden mars 2020. De siste månedene har strømprisene gått rett i været. Derfor mener HK at arbeidsgiverne må være med å betale for de ekstra strømkostnadene hjemmekontoret medfører.

– Når staten har pålagt folk å jobbe hjemmefra, må det ekstra strømforbruket på hjemmekontoret kompenseres, sier forbundsleder Christopher Beckham til HK-Nytt.

LESTE DU DENNE?: HK har satt ny medlemsrekord – igjen

1.000 kroner dagen

Beckham viser til et intervju TV2.no har gjort med sjefanalytiker Tor Reier Lilleholt i Volue Insigh, som anslår at oppvarming og strøm til hjemmekontoret kan utgjøre 1.000 kroner i måneden.

Lilleholt har regnet på at oppvarming av et ekstra rom med en panelovn på 1500 watt vil koste anslagsvis 30 kroner hvis ovnen står på i ti timer med en strømpris på 2,15 øre per kilowattime.

– Alt i alt vil jeg anslå at prisen for hjemmekontoret vil ligge på under 100 kroner dagen selv på de dagene med høyest strømpris, sier Lilleholt til TV2.

– Med et forsiktig estimat på 50 kroner dagen, vil det likevel bidra til 1.000 kroner på strømregningen i løpet av en måned, fortsetter han.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Må løses lokalt

Christopher Beckham råder bedrifter og tillitsvalgte til å diskutere hvordan dette kan løses.

– De ansatte må kunne forvente en kompensasjon, sier han til HK-Nytt.

Forbundslederen peker på at mange bedrifter har bidratt til at de ansatte har fått det kontorutstyret de trenger for å utføre arbeidet hjemmefra. Det gjenstår imidlertid å kompensere for det ekstra strømforbruket.

Nødvendig kompensasjon

Beckham er glad for at regjeringen har kommet med en forbedret kompensasjonsordning som gjør at staten dekker 80 prosent av kostnadene som overstiger 70 øre per kilowatt time. Det er helt nødvendig, mener han.

– HK er et forbund med mange medlemmer som jobber deltid, og hvor mange er lavt lønnet. Det er klart våre medlemmer rammes hardt av de høye strømregningene. Mange har også vært permittert, påpeker forbundslederen.

Han mener strømmarkedet må endres.

– Vi kan jo ikke ha det sånn hver eneste vinter. Markedet klarer ikke å regulere dette alene. Men akkurat hvordan det skal reguleres, skal jeg ikke si noe om. Det må diskuteres grundig, mener han.

DEBATT: Makspris på strøm eller indeksregulering

14.01.2022
14.01.2022 14:44