FORELØPIG RESULTAT: De ansatte i Vinmonopolet kan trolig vente seg mer penger i det lokale lønnsoppgjøret.

Martin Guttormsen Slørdal

Lønnsoppgjøret

Ansatte i Vinmonopolet får 14.625 kroner. Det kan bli mer

De sentrale forhandlingene mellom LO Stat og Spekter er ferdige. Nå venter lokale forhandlinger.
25.04.2023
25.04.2023 09:52

hk-nytt@lomedia.no

Alle ansatte i bedrifter omfattet av tariffavtaler mellom LO Stat og arbeidsgiverorganisasjonen Spekter får 14.625 kroner i lønnstillegg, og lavtlønte får ytterligere 5.850 kroner. Det er resultatet etter mandagens sentrale forhandlinger mellom organisasjonene.

Det betyr at alle som tjener mindre en 490.242 kroner i året får over 20.000 kroner.

– Jeg er fornøyd, og vi har forhandlet fram et historisk godt oppgjør for våre forbunds medlemmer, sier Lise Olsen, nestleder i LO Stat og forhandlingsleder.

Tilleggene gis brutto, og gis med virkning fra 1. april i år. Deltidsansatte får forholdsmessige tillegg.

Polansatte ikke lavlønnet

Resultatet av de disse forhandlingene gjelder også de nærmere 1.200 HK-medlemmene som jobber i bedrifter som er medlemmer i Spekter. Den største gruppen er de ansatte i Vinmonopolet. De får lønnstillegget på 14.625 kroner i året.

Bare et fåtall av HK-medlemmene i Vinmonopolet tjener under 490.242 kroner i året og kvalifiserer til lavlønnstillegget, opplyser Bodil Andersen, konstituert leder i HKs forhandlingsavdeling.

Dette lønnsoppgjøret gjelder også HK-medlemmer i blant annet Norges Håndballforbund og Vy Buss.

Etter at denne sentrale forhandlingene er ferdig, blir det lokale forhandlinger på alle virksomheter. LO Stat understreker at resultatet fra dagens forhandlinger er i tråd med frontfaget, altså oppgjøret mellom LO og NHO.

Nå venter lokale forhandlinger ved de ulike virksomhetene. Handel og Kontor skal møte Vinmonopolet til forhandlinger. De finner trolig sted 25. og 26. mai, opplyser Andersen.

LES OGSÅ: Så stor lønnsøkning får HK-medlemmene ut av streiken

Utvalg skal se på hjemmekontor

LO Stat stilte også krav om at det skal settes ned et utvalg som skal se på hjemmekontorbruken i Spekter-virksomhetene.

Det fikk de gjennomslag for.

– I motsetning til den tvungne situasjonen under pandemien, kan hjemmekontor bli en normalsituasjon for flere ansatte. Dette er forhold som reiser ulike problemstillinger. Derfor krevde LO Stat at det skal gjennomføres et partsarbeid for å kartlegge ulike sider ved bruk av hjemmekontor fram mot hovedoppgjøret i 2024. Jeg er glad vi fikk gjennomslag for dette, sier Olsen i en pressemelding.

ENIGE: Etter noen timer med forhandlinger ble LO Stat-leder Lise Olsen (t.v.) og Spekter-direktør Anne-Kari Bratten enige om den sentrale delen av Spekter-oppgjøret.

Alf Ragnar Olsen

25.04.2023