Ansatte i Maanesten går til streik for tariffavtale

Fra lørdag morgen streiker 27 ansatte i sju smykkebutikker for høyere lønn og ordna arbeidsforhold.
STREIK FRA LØRDAG: I denne avdelingene i Prinsens gate i Oslo går de ansatte ut i streik lørdag morgen. Det gjelder også seks andre filialer i Norge.

Brian Cliff Olguin

katharina@lomedia.no

– Dette er en bedrift som ikke anerkjenner et viktig premiss i norsk arbeidsliv, sier Christopher Beckham, leder i Handel og Kontor (HK) som organiserer ansatte i varehandelen.

På sju Maanesten-butikker i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Sandnes har medlemmer i HK krevd tariffavtale. Men arbeidsgiveren deres vil ikke undertegne en slik avtale, selv ikke etter mekling hos kretsmekleren i Trøndelag.

– Dermed tar vi medlemmene våre ute i streik, sier Beckham.

Den danske bedriften har tolv butikker i Norge og totalt 75 ansatte.

HK: – Sosial dumping

– Dette er dyktige, unge damer med en gjennomsnittsalder på 24-25 år som vil ha en lønn å leve av. Nå står de på barrikadene for å få dette gjennom en tariffavtale, sier Beckham.

En tariffavtale regulerer lønns- og arbeidsforhold. Med en slik avtale vil butikksjefene i de sju Maanesten-butikkene øke lønna si med 8-10.000 kroner i måneden.

– Lønnsnivået deres er å betraktes som sosial dumping i norsk arbeidsliv. Med en tariffavtale vil medlemmene gå betraktelig opp i lønn, sier Beckham.

Hva er en tariffavtale?

• En avtale som regulerer lønns- og arbeidsforhold.

• Det finnes ulike tariffavtaler for ulike bransjer.

• Inngått mellom ulike arbeidstakerorganisasjoner og arbeidsgiverorganisasjoner.

• Må undertegnes av arbeidsgiver om den skal gjelde på arbeidsplassen.

• Avtalene revideres i lønnsoppgjørene.

Vil ikke gi seg

– La dette være tydelig. Vi kommer til å streike til tariffavtalen er på plass, sier HK-lederen.

Forbundsstyret i HK har vedtatt et forhøyet streikebidrag. Medlemmene vil få om lag 70 prosent av lønna utbetalt under streiken.

HK-lederen oppfordrer folk til å gi de streikende en klapp på skulderen og ikke handle i smykkebutikkene før avtalen er på plass.

27 medlemmer er streikeklare fra lørdag 25. mai. De vil streike i butikkenes åpningstider. Hvis ikke konflikten blir løst, går ytterligere fem medlemmer ut i streik i slutten av neste uke.

Nesten samtlige ansatte i de sju Maanesten-butikkene er medlemmer i HK.

Maanesten: – Har strukket oss langt

Ida Jensen er Norgesansvarlig for Maanesten som ikke er medlem av en norsk arbeidsgiverorganisasjon.

– Arbeidsgiver har forsøkt å komme de ansatte i møte og har tilbudt dem avlønning i henhold til tariffavtalen, skriver Jensen i en e-post til HK-Nytt.

Hun legger til at bedriften også har tilbudt de ansatte de samme permisjonsordningene som i tariffavtalen.

– De ansatte har likevel dessverre valgt å avslå tilbudet. Arbeidsgiver har ønsket å forhandle og finne en løsning mellom partene, men med dagens økonomi er det ikke rom for den utgiftsøkningen tilslutningen til landsoverenskomsten vil medføre, skriver Jensen.

Handel og Kontor krever at landsoverenskomsten mellom HK og Virke skal gjøres gjeldene i smykkebutikkene.

Prøver å holde åpent

Jensen trekker fram at det blir dyrt for Maanesten å tilslutte seg ordningen med avtalefestet pensjon (AFP) som koster om lag 10.000 i året per fulltidsansatt.

– AFP fremstår som lite relevant da samtlige ansatte i butikken er yngre enn 27 år. Arbeidsgiver har strukket seg lengre enn det som er mulig innenfor de rammene som virksomhetens økonomiske situasjon tillater, skriver Jensen.

I løpet av fredag 24. mai vil Maanesten beslutte om de må stenge butikkene under en streik.

– Vi vil strekke oss så langt det lar seg gjøre for å holde butikkene våre åpne, skriver Jensen.

Flere av filialene ligger på kjøpesentre hvor bedriften vil få dagbøter om de holder stengt, ifølge Maanesten.

Aktuelt: Ikke streik: De ansatte på kioskene på Gardemoen har fått tariffavtale