GOD STEMNING: Lagerekspeditører i Toyota Logistics Services Norway AS. Fra venstre Preben Rand, Aila Linnerud, Martin Langeng, Pero Skauge Klausen og Rune Kenneth Rinseth. HKs regionkontorleder Renate Klopp tar bilde av de streikende.

Brian Cliff Olguin

849 HK-medlemmer blir med på streiken fredag – og streikebidraget øker

Handel og Kontor har vedtatt å øke streikebidraget med 1.000 kroner mer i uka.
20.04.2023
20.04.2023 13:36

23.000 LO-medlemmer har vært i streik siden mandag, etter at LO og NHO ikke ble enige om hvor stor lønnsøkningene skulle bli i år. 1.040 av de streikende er medlemmer i Handel og Kontor (HK).

Fredag 21. april trappes streiken opp. Da tas ytterligere 16.561 LO-medlemmer ut – av dem er 849 HK-medlemmer.

Dermed vil streiken berøre rundt 40.000 fagorganiserte.

HK «speiler» industriforbundene

Fra fredag går enda flere funksjonærer i mange ulike bedrifter ut i streik. De jobber i industrien, bilbransjen, idretten og i transportbransjen – først og fremst Schenker og Postnord. De er omfattet av Standardoverenskomsten. I tillegg tas en rekke arbeidstakere ved Amedias salg- og markedsavdeling i Oslo, Amedias tjenestesenter på Lillestrøm og i Schibsteds distribusjonsavdeling i Bergen ut i streik. De er omfattet av Medieoverenskomsten.

Slik forklarer HK-leder Christopher Beckham hvorfor de har tatt ut nettopp disse medlemmene i streik:

– Vi «speiler» industriforbundene. Der Fellesforbundet, Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund og Industri Energi har medlemmer ute i streik, har vi det også. I tillegg har vi tatt ut medlemmer i bedrifter omfattet av andre overenskomster. Slik rammer vi NHO og bedriftene, sier han.

HK øker streikebidraget

Beckham og de to nestlederne i forbundet har reist landet rundt og besøkt streikende siden mandag. De rapporterer om god stemning på streikevakt.

– Folk er enige i streikegrunnlaget, de vil ha reallønnsøkning. De streikende virker blide og fornøyde, sier forbundslederen.

Ett spørsmål har imidlertid blitt tatt opp av flere streikende: Forbundets streikebidrag på 4.148 kroner i uka er for lavt.

Derfor har HKs forbundsstyre i dag vedtatt å øke streikebidraget med 1.000 kroner i uka til 5.148 kroner. I tillegg får streikende som har barn et tillegg på 500 kroner i uka. Streikebidrag er skattefritt.

– Det vil gi de streikende bedre forutsigbarhet og ro, tror HK-lederen.

Forbundet har 112 millioner kroner på streikefondet sitt.

– Vi har nok penger, forsikrer Beckham.

Mange nye medlemmer

Handel og Kontor har fått 839 nye medlemmer bare i løpet av april. Beckham er sikker på at det skyldes streiken.

– Det raser inn nye medlemmer hver dag. Folk ser viktigheten av å være organisert, sier forbundslederen.

I dag er det HK-medlemmer omfattet av tre av tariffavtalene LO/HK har med Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) som streiker. Den ene er Standardoverenskomsten, som gjelder funksjonærer i industrien, den andre er Handelsoverenskomsten. De streikende på Ikea og Oda er omfattet av Handelsoverenskomsten. Også HK-medlemmer omfattet av bilselgeravtalen streiker.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om streik. 23 spørsmål og svar

SE BILDESERIE FRA STREIKEVAKT HER.

20.04.2023
20.04.2023 13:36