LANDSMØTE PÅ NETT: Fredag starter tidenes lengste landsmøte i Handel og Kontor. Forbundsleder Christopher Beckham starter opp landsmøtet på fredag - før det tar en lang og god pause fram til høsten en gang.

Ylva Seiff Berge

Fredag starter HKs landsmøte – på nett. Representantene samles i grupper på maks ti – eller sitter hjemme

HK-leder Christopher Beckham lover at organisasjonsdemokratiet vil bli ivaretatt selv om representantene sitter spredt og deltar på landsmøtet via nettet.
07.01.2021
08.01.2021 22:50

Det blir et annerledes landsmøte for Handel og Kontor. Når HK-leder Christopher Beckham ønsker representantene velkommen fredag 8. januar klokka 14, kommer han til å se inn i et kamera, ikke ut over en sal med 250 delegater. For representantene vil enten sitte samlet i små grupper på hoteller rundt om i landet, eller sitte hjemme i hver sin stue for å delta i landsmøtet på nett. Det skyldes selvfølgelig koronapandemien.

– Nok en gang har pandemien satt en stopper for planene for gjennomføringen av landsmøtet. Det er en veldig vanskelig tid vi lever i. Men slik situasjonen er nå, er jeg trygg på at organisasjonsdemokratiet blir ivaretatt på landsmøtet, sier HK-leder Christopher Beckham til HK-Nytt.

Les også: Har du spørsmål til HK? Nå kan du snakke med chatboten Sidsel

Endringer i siste liten

De siste innstramningene i smittevernreglene har ført til at HK har måttet gjøre endringer i landsmøteplanene denne uka. Nå kan maks ti personer samles - fem i Oslo - ikke 50, slik det var inntil nylig. Dermed utgikk den siste planen om at representantene skulle samles i hver HK-region. Nå rigges det opp til mange små samlinger rundt om i landet, opplyser Arild Sætre, administrasjonssjef i HK.

Han forteller at HK tilrettelegger for at de som ikke kan delta sammen med andre, kan delta på landsmøtet hjemmefra. For eksempel vil alle representantene fra region Øst sitte hver for seg. Det samme gjelder representantene fra de landsomfattende avdelingene. Til sammen vil om lag 120 representanter delta hjemmefra. De som ikke har adekvat datautstyr, har fått tilsendt pc-er fra forbundet.

Del to til høsten

HKs ledelse vil sitte sammen med møteledelsen i Folkets Hus i Oslo. De som til enhver tid står på «talerstolen» - enten på Folkets Hus eller der representantene som har ordet befinner seg, vil bli direkteoverført til resten av landsmøtet. Å be om ordet, fremme forslag, og gjennomføringen av avstemminger vil foregå på en annen digital plattform som alle representantene vil være logget inn i.

På fredag foregår bare den første delen av landsmøtet. Andre del vil bli foreslått utsatt til høsten – datoen er ikke fastsatt. Og på fredag er det bare tre ting som står på dagsordenen: Åpning, konstituering, og valg av ledelse.

Valg av ledelse

Det er knyttet spenning til valgene. For det første har forbundsstyremedlem John Thomas Suhr varslet at han vil reise et forslag om å utsette valgene til del to av landsmøtet.

Dessuten, som HK-Nytt har skrevet om tidligere, har en delt valgkomite lagt fram sitt forslag. Flertallet innstiller på valg av Christopher Beckham som leder, Elisabeth Sundset som 1. nestleder, og Lena Reitan som 2. nestleder. Et mindretall på én i valgkomiteen innstiller Bjørn Mietinen som 1. nestleder, men et annet mindretall innstiller Fawsi Adem som 1. nestleder. Dermed ligger det an til kampvoteringer.

Det skal også velges et nytt forbundsstyre, kontrollkomite, og representanter til LO-kongressen.

Les mer: Er dette HKs nye ledertrio?

Trygt

HK-lederen er trygg på at valgene vil bli gjennomført på en god måte, selv om representantene ikke sitter samlet.

– Alt ligger til rette for det. Jeg tenker at det er like sikkert som å sitte i en landsmøtesal. Vi har også en backup-løsning som skal sikre at alle får avgitt stemmer, sier Christopher Beckham.

Er du ikke representant? Alle HK-medlemmer kan følge landsmøtet gjennom en livestream.

Glede og sorg

HK-lederen ser fram til landsmøtet.

– Jeg grugleder meg. Det er med glede jeg vil åpne landsmøtet, men det er med sorg at vi må gjennomføre det på denne måten, sier Beckham.

Opprinnelig skulle HKs landsmøte blitt avholdt i september i fjor. Men allerede i april 2020 skjønte forbundsstyret hvilken vei pandemien bar, og utsatte det til januar 2021. Nå blir det altså delt i to deler.

– Målet er at vi kan gjennomføre del to av landsmøtet til høsten på ordinært vis, Beckham.

07.01.2021
08.01.2021 22:50