NY I ROLLEN: Ida Sofie Kjølmoen er ny i rollen som tillitsvalgt på en av Tanum-butikkene på Gardermoen. Da er det nyttig og nødvendig med skolering.

Martin Guttormsen Slørdal

HK-medlemmer blir tillitsvalgte i ekspressfart

Handel og Kontor gir medlemmene lynrask tillitsvalgtskolering. Forbundet håper at «førstehjelpen» inspirerer til å ta flere kurs.
03.05.2018

martin.slordal@lomedia.no

Hva er forskjellen på en hovedavtale og en tariffavtale? Hvilket lovverk og hvilke regler bør en tillitsvalgt kjenne til? Hvordan er LO organisert? Dette er noen av spørsmålene som ferske HK-tillitsvalgte, og de som har lyst til å bli det, får besvart på HKs lynkurs for tillitsvalgte. For å gi nyvalgte tillitsvalgte en grunnleggende innføring i vervet og litt starthjelp på veien, arrangerer HKs regioner og avdelinger femtimers lynkurs i tillitsvalgtskolering.

LES OGSÅ: Ansatte rekker ikke å gå på do eller spise

Glad HK startet med lynkurs

Ida Sofie Kjølmoen jobber som butikkmedarbeider i bokhandlerkjeden Tanum på Gardermoen. På tampen av fjoråret ble hun valgt som tillitsvalgt på arbeidsplassen, og nå er hun på lynkurs hos Oslo/Akershus Handel og Kontor. Hun er glad for denne nyvinningen.

– Jeg synes det er en ære å få tillit blant medlemmene på jobb. Men jeg hadde null erfaring i dette vervet fra før, sier hun til HK-Nytt.

Skraper i overflaten

John Thomas Suhr og Charlott Pedersen fra avdelingsstyret i Oslo/Akershus HK er kursholdere for medlemmene i avdelingen. Charlott Pedersen er selv tillitsvalgt på Lampemagasinet i Oslo. Hun kaller lynkurset for et lavterskeltilbud og at det på denne typen kurs skrapes i overflaten av de verktøyene som er relevante for en tillitsvalgt.

– Et av hovedformålene med dette kurset er å få deltakerne videre på HKs trinnskolering. Vi håper at lynkurset inspirerer folk til å søke seg dit, sier Pedersen.

Hun sier at det også er nyttig at HK-medlemmene på lynkurset kommer sammen for å dele erfaringer og utfordringer fra sine arbeidsplasser.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VIL INSPIRERE: Kursholderne John Thomas Suhr og Charlott Pedersen fra avdelingsstyret i Oslo/Akershus HK håper flere HK-medlemmer blir inspirert til å skolere seg videre.

Martin Guttormsen Slørdal

En tillitsvalgt - et vandrende leksikon

Blant kursdeltakerne går diskusjonen om hvilke forventninger de mener ligger i tillitsvalgtrollen.

«En tillitsvalgt skal være et vandrende leksikon og kunne svare på spørsmål fra medlemmene».

«Hun må være oppdatert på lover og regler, og kunne ivareta medlemmenes interesser».

«Være god på forhandlinger».

Dette er noe av det som blir nevnt rundt bordet.

HK-medlem Hans Jørgen Hopen jobber som produksjonsleder i SDI Media, et globalt selskap som blant annet driver med dubbing og teksting av filmer og TV-serier til det norske markedet. Etter å ha hørt første del av lynkurset skjønner han hvilken døråpner en tariffavtale kan være med tanke på medbestemmelse på arbeidsplassen. I SDI er det ikke tariffavtale per i dag, forteller Hopen.

– Dette kurset er absolutt relevant. Vi får noe konkret å ta med tilbake til kollegene. Jeg tror også det er lurt at flere i bedriften tilegner seg kunnskapen fra dette kurset, sier han.

Lynkursene fyller et behov

John Thomas Suhr, avdelingsleder i Oslo/Akershus HK, har møtt mange av kursdeltakerne tidligere. Noen når han har vært ute på arbeidsplassbesøk for å organisere flere medlemmer, andre har han hjulpet i forbindelse med opprettelse av tariffavtale der de jobber. Suhr kjenner til at mange HK-medlemmer sliter med å få fri til å være med på lengre kurs, som HKs trinnskolering for tillitsvalgte.

– Derfor fyller lynkursene et behov, sier han, men understreker at lynkursene ikke kan kompensere for trinnskoleringen.

Suhr forteller at de legger til rette slik at kursene holdes i lokaler i nærheten av der HK-medlemmene jobber og bor, og at de kjører lynkurs både på dagtid, kveldstid og i helger.

Lærerikt: Hans Hopen (t.h) jobber i SDI Media, et selskap som tekster og dubber filmer og TV-serier i Norge. Han vil ta med seg kunnskapen fra kurset tilbake på arbeidsplassen. Til venstre; Jon Nilsen fra Elkjøp på Vinterbro.

Flere saker fra HK-Nytt:

På grensa til harry

HK-lederen vil rydde opp i handel på turiststeder

03.05.2018