GOD STEMNING: Smilene satt løst da Nur M. Abdi, NTF-tillitsvalgt i Bama, og LO spanderte lunsj på kollegene på torsdag.

Roy Ervin Solstad

HK og Transport samarbeider om å få flere medlemmer

Transportarbeiderforbundet åpnet døra for HK hos Bama.
09.03.2018

hk-nytt@lomedia.no

Hos Bama i Oslo har Transportarbeiderforbundet 27 medlemmer og en godt fungerende klubb. På torsdag besøkte LO-leder Hans-Christian Gabrielsen Norges største frukt- og grønt-distributør sammen med de to forbundene. Nå skal antallet NTF-medlemmer opp. HK vil også være med.

Bama i Oslo har få HK-medlemmer i dag, men forbundet håper på mange etterhvert. Selskapet sysselsetter over 2.000 ansatte på landsbasis, både på lager og i administrative stillinger. Det gir et stort potensial for både nye medlemmer og tariffavtaler for HK og NTF, mener Christopher Beckham, nestleder i Handel og Kontor.

– Dette er en kjempemulighet for HK. Men hadde det ikke vært for samarbeidet med Transportarbeiderforbundet i serviceprosjektet hadde vi blitt stående på utsiden av bygget, mener Beckham.

LES OGSÅ: LO krever bedre pensjon og mer lønn

MEDLEMMER I SIKTE: Christopher Beckham, nestleder i HK, er glad for samarbeidet med NTF hos Bama.

Martin Guttormsen Slørdal

Skryter av hverandre

Beckham sier det er alfa omega at det finnes et tillitsvalgtapparat på innsiden når et forbund skal organisere nye medlemmer i bedrift som Bama der flere ulike yrkesgrupper er representert. Og da spiller det ingen rolle at de er fra et annet forbund.

– Det er LO på sitt beste når et forbund åpner døra for et annet. Nøkkelen for å lykkes med å få opp organisasjonsgraden er samarbeid på tvers av forbundene. Her hos Bama blir Transportarbeiderforbundet en døråpner for oss, sier han til HK-Nytt.

Fredrik Winger Solvang fra Oslo Transportarbeiderforening skryter også av samarbeidet Transportarbeiderforbundet har med Handel og Kontor på Bama.

– Vi samarbeider veldig godt lokalt med Handel og Kontor. Det at NTF er brekkstang for HK i Bama er akkurat slik vi må jobbe sammen i LO. Selv om HK og NTF er uenige om hvem som skal organisere på både en del grossistlagre og netthandellagrene, så skal ikke det hindre oss fra å samarbeide på andre områder. Slik som her på Bama, sier Winger Solvang.

INTERESSE: Fredrik Winger Solvang og Håvard Hansen (til høyre) i prat med en av de ansatte på Bama.

Muligheter for flere forbund

Winger Solvang anslår at medlemspotensialet bare på hovedkontoret og de Bama-bedriftene som ligger under samme tak, er på flere hundre medlemmer.

– Totalt er det rundt 600 ansatte her, og det er ikke bare kontoransatte og lageransatte. Det er en egen vaktmesteravdeling som kunne vært organisert av Arbeidsmandsforbundet, IT-ansatte som kunne vært medlemmer i El og IT Forbundet og kantineansatte i Fellesforbundet, forklarer han.

Drahjelp fra LO-lederen

At forbundene viste seg fram og fikk ekstra drahjelp av LO-leder Hans-Christian Gabrielsen vil trolig få konsekvenser for organisasjonsgraden raskt.

– Nå under lunsjen kom det folk til oss fra Bama Storkjøkken der vi ikke har noen medlemmer. De ønsket mer informasjon om medlemskap i NTF, så vi har avtalt å møte dem i morgen, sier Håvard Hansen, prosjektmedarbeider i NTF for LOs verveprosjekt.

AVBRØT I LUNSJEN: LO-leder Hans-Christian Gabrielsen avbryter lunsjen til de Bama-ansatte og forteller hvorfor det er lurt å være organisert.

Viktig for serviceprosjektet

Hans-Christian Gabrielsen forteller til Transportarbeideren og HK-Nytt at besøk som det på Bama er viktig i forbindelse med serviceprosjektet til LO.

– Dette er også en oppfølging av en sektor med store muligheter for både NTF og HK, og personlig gir det stor energi å være ute og møte folk på arbeidsplassen sin, sier LO-lederen.

Han passet også på å gratulere Transportarbeiderforbundet med den raske medlemsøkningen på Bama.

– De tillitsvalgte er flotte representanter for NTF, skryter han.

Gabrielsen hadde også et møte med bedriftsledelsen. Der poengterte han at bedriften må ha et godt samarbeid med sine ansatte, og at det er i felles interesse at arbeidsplassene er trygge og at det er et godt arbeidsmiljø.

– Det er en vinn-vinn-situasjon for begge parter, og bedriften var tydelig på at de ønsket samarbeid for å finne gode løsninger. De løsningene er det viktig at NTF og HK kan være med å påvirke, sier Gabrielsen.

OPPMERKSOMHET: Nur M. Abdi var glad for å få besøk av LO. Her sammen med Rune Flaen, administrerende direktør i Bama, og LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Martin Guttormsen Slørdal

Etterlengtet oppmerksomhet

Nur M. Abdi, hovedtillitsvalgt for medlemmene i Transportarbeiderforbundet, har også tro på at besøket fra LO kan ha positiv effekt.

– Jeg har jobbet her i elleve år, og har aldri sett slik oppmerksomhet som vi får nå. Dette er en veldig bra arbeidsplass, men vi har hatt en del problemer på lageret. Det håper jeg blir bedre etter at LO-ledelsen har vært her på besøk, sier Abdi.

MER OM SERVICEPROSJEKTET:

LO-offensiv gir gode resultater

Nye LO-medlemmer renner inn

LOs verveprosjekt i servicesektoren:

• Et samarbeidsprosjekt på tvers av LO-forbundene.

• Skal få opp organisasjonsgraden i servicesektoren.

• Fagforbundet, Norsk Arbeidsmandsforbund, Handel og Kontor, Transportarbeiderforbundet og EL og IT Forbundet har alle egne prosjektsekretærer knyttet til prosjektet.

• Dette har så langt gitt 2.170 nye LO-medlemmer og 76 nye tariffavtaler siden 2016.

• Målet er 4.000 nye medlemmer og 100 nye tariffavtaler innen 2019.

09.03.2018

LOs verveprosjekt i servicesektoren:

• Et samarbeidsprosjekt på tvers av LO-forbundene.

• Skal få opp organisasjonsgraden i servicesektoren.

• Målet er 4.000 nye medlemmer og 100 nye tariffavtaler innen 2019.