FORNØYD MED RETTSFORLIK: Else Roos er glad for at hun har fått flere arbeidstimer inn i kontrakten, og at det gir mer forutsigbare arbeidstider.

Martin Guttormsen Slørdal

HK-medlem inngikk forlik med Bohus, fikk økt stillingsprosent:

Else er glad for flere faste arbeidstimer

Else Roos jubler. Etter tre års kamp for mer arbeid har hun nå fått 90 prosent stilling i Bohus.
06.04.2018

eva.ler.nilsen@lomedia.no

– Jeg er så glad for at det ordnet seg, dette er en stor seier for meg, sier Else Roos til HK-Nytt.

I januar kom hun og arbeidsgiveren, Bohus i Fredrikstad, til enighet i et rettsforlik, og siden 1. mars har hun jobbet i 90 prosent stilling.

LES OGSÅ: Velferdspermisjon, med eller uten lønn? Sjekk reglene her

Et langt lerret

Vi må spole tre år tilbake, til da Bohus i 2015 nedbemannet ved møbelhuset i Fredrikstad. Da HK-medlemmet Else Roos ble delvis oppsagt og sto tilbake med 50 prosent stilling, stevnet hun arbeidsgiveren sin for retten. Under rettsaken kom de imidlertid fram til et forlik som innebar at Roos måtte nøye seg med halv stilling, men at hun hadde førsterett til ledige vakter og til ledige stillinger i ett år framover.

Roos mente imidlertid at bedriften ikke overholdt sin del av forliket, og stevnet på nytt bedriften for retten. Roos, representert av LO-advokat Imran Haider, begrunnet det med at Bohus foretok nyansettelser framfor å tilby henne mer jobb.

Bohus på sin side viste til at de hadde tilbudt Else Roos en 70 prosent stilling, men at hun hadde takket nei til den fordi hun ønsket full stilling.

Saken ble behandlet i Fredrikstad tingrett i mai 2017, og det endte med tap for Else Roos. Flertallet i tingretten ga arbeidsgiveren medhold.

Roos anket saken til lagmannsretten i fjor høst, og den ble berammet først den 19. mai 2019. Roos syntes det var lenge å vente på en avgjørelse, så hun er glad for at det kom til rettsmekling i januar og at partene ble enige om en avtale.

90 prosent med rett til mer

Forliket fra Borgarting lagmannsrett setter dommen fra Fredrikstad tingrett til side, og gir Else Roos en stilling på 90 prosent med rett til ledige vikartimer, ekstraarbeid og merarbeid. Hun er glad for utfallet av saken.

– Etter at jeg måtte gå ned i halv stilling, har jeg jobbet mellom 85 og 100 prosent stilling. Det viser at arbeidskraftbehovet er der. Jeg er glad for at jeg nå får det inn i kontrakten, og at jeg får mer forutsigbare arbeidstider. Jeg har kommet inn i en fast turnus som jeg har fått være med på å utforme selv, sier hun fornøyd.

Også ledelsen i møbelhuset er tilfreds med rettsforliket. Daglig leder Mats Olof Molin ønsker ikke å kommentere detaljene i saken annet enn at han er glad for at den nå er landet.

– Jeg er veldig glad for at vi har funnet en løsning som alle parter er fornøyd med og som vi kan leve fint med framover, sier Molin til HK-Nytt.

Takker HK og LO

Else Roos mener denne saken beviser hvor viktig det er å være organisert.

– Å skulle kjempe denne kampen alene hadde vært rimelig tøft. Jeg takker både HK og LO som har hjulpet meg gjennom dette. Å få en avgjørelse som denne er viktig, ikke bare for meg, men også for andre i samme situasjon. Det har vært en lang kamp, nesten tre år, men det var verdt det, sier hun.

Nå ser både Roos og daglig leder Molin framover. Selv om saken har slitt på begge parter underveis, har det ifølge dem ikke ført til samarbeidsproblemer i hverdagen.

– Nei, dette har ikke noe med oss personlig å gjøre, men om bedriftens politikk for stillingsbrøker. Om Bohus nå følger det vi har blitt enige om, så går dette veldig fint, sier Else Roos.

FLERE SAKER FRA HK-NYTT:

Mystery shopping – serviceundersøkelse eller overvåking?

Satser på lærlinger for å ha fagfolk på jobb hele tiden

06.04.2018