TROR PÅ EGEN AVTALE: Bonusavtalen i Expert er bedre enn HKs tariffavtale, mener personalleder Morten Hovland i elektronikkeden.

Martin Guttormsen Slørdal

Disse Expert-butikkene kan tas ut i streik på fredag

Se streikelista her

Handel og Kontor og Expert sitter i mekling om tariffavtale på ni butikker.
11.04.2016

Klokka ti mandag morgen møttes Handel og Kontor og Expert på Riksmeklerens kontor. På bordet ligger HKs krav om tariffavtale på elleve butikker. Personalleder Morten Hovland i Expert opplyser imidlertid til HK-Nytt at kjeden vil undertegne tariffavtale for to av disse butikkene i dag. Det gjelder Expert Colosseum i Oslo og Expert Leknes. Dermed er det ni butikker det strides om. Inngås det ikke tariffavtaler på disse butikkene, tar HK sine medlemmer ut i streik på fredag.

SISTE: Partene er i mekling med frist til midnatt 14. april.

LES OGSÅ: HK truer Expert med streik

Her kan det bli streik:

• Expert City (Oslo)

• Expert Klingenberg (Oslo)

• Expert Lade (Trondheim)

• Expert Tiller (Trondheim)

• Expert Stjørdal

• Expert Levanger

• Expert Leksvik

• Expert Namsos

• Expert Sarpsborg

– Bonus bedre enn tariff

Personalleder Hovland ser fram mot dagens mekling.

– Det tror jeg skal bli spennende. Vi går inn i meklingen med en positiv innstilling, og tror vi skal klare å finne en løsning, sier han.

Han framholder at Experts lønnsavtale som inneholder en bonusordning, er bedre enn HKs tariffavtale.

– De ansatte vil ha vår avtale, sier han.

LES OGSÅ: Kundene raser mot Expert

Ville bli kvitt tariffavtalen

Expert meldte seg ut av arbeidsgiverorganisasjonen Virke i fjor. Dermed krevde HK en direkte videreføring av de 23 tariffavtalene de hadde med Expert. Elektronikkkjeden har gått med på det for 14 av butikkene.

– Hvorfor meldte dere dere ut av Virke?

– Vi ønsker ikke en sentral avtale.

– Var det for å komme dere unna tariffavtalene?

– Ja, for at de ansatte skulle få velge hvilken avtale de ville ha, bekrefter Morten Hovland.

LES OGSÅ: Expert-ansatte strømmer til HK

Ja eller nei

Handel og Kontor står fast på kravet om å videreføre tariffavtalene på Expert-butikkene de har hatt avtale fram til 31. mars. Hvis Expert ikke undertegner avtalene, blir det streik.

– Det er enten et ja eller et nei. Vi er villige til å diskutere bonusordninger innenfor tariffavtalens bestemmelser. Men nå er det mekleren som styrer løpet, sier Bjørn Mietinen, nestleder i HK, på vei inn til meklingsmøtet.

STÅR PÅ KRAVENE: Tariffavtalene må undertegnes for å unngå streik, framholder Bjørn Mietinen, nestleder i HK (t.v.). Med seg på meklingsmøtet har han Erling Hagen og Jon Olav Bjergene fra forbundets forhandlingsavdeling.

LES OGSÅ: Massiv støtte til de HK-organiserte i Expert

Streik fra fredag?

En eventuell streik kan først starte på fredag, etter arbeidstvistloven. Meklingen kan fortsette fram til da, eller den kan avsluttes i dag.

LES OGSÅ: HK kritiserer avstemninger i Expert

Dette er saken:

• Expert meldte seg ut av arbeidsgiverforeningen Virke og sa dermed opp tariffavtalen mellom HK og Virke.

• HK krevde at tariffavtalen skulle videreføres direkte mellom bedriften og forbundet ved 23 butikker, men Expert har motsatt seg dette. Kjeden vil at den enkelte butikk skal velge mellom tariffavtale og bonusavtale.

• Tariffavtalene opphørte 1. april.

• Mange av de ansatte vil fortsatt ha tariffavtale, og HK og Expert er nå i mekling. Blir de ikke enige, blir det streik fra fredag 15. april.

• Tariffavtalekravet omfatter 446 ansatte i 23 av Experts 61 egeneide butikker.

• HK har nå rundt 200 medlemmer i disse butikkene. Mange har kommet til de siste ukene.

11.04.2016

Dette er saken:

• Tariffavtalene opphørte 1. april.

• Tariffavtalekravet omfatter 446 ansatte i 23 av Experts 61 egeneide butikker.