TRUES AV BOIKOTT: Mange Expert-kunder truer nå med å ikke handle der før de ansatte atter får tariffavtale.

Kundene raser mot Expert

Forbrukerne omfavner HKs kamp for tariffavtale i Expert. Mange oppfordrer nå til boikott av elektronikkjeden.
31.03.2016

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Kritikken har tatt av på sosiale medier etter at det onsdag ble kjent at Expert har sagt opp tariffavtalen og erstattet denne med en lønnsavtale basert på bonus. Handel og Kontor har ikke gitt opp kravet om at tariffavtalen fortsatt skal gjelde, og truer nå bedriften med streik for å få dette til.

Massiv kritikk

Det kan se ut som om forbundet har mange på sin side i denne saken. Det har haglet med kritikk på sosiale medier de siste dagene. På Experts egen Facebook-side har flere hundre kunder sagt tydelig ifra om hva de mener om saken.

«Betaler gladelig litt mer for å kjøpe varen hos en seriøs aktør i stedet for hos Expert. Er ferdig med dere som forhandler og vil oppfordre alle andre om å droppe dere også», skriver en.

«Var på nippet til å bestille ny støvsuger. Når dere nå velger å terminere tariffavtaler, kommer jeg aldri mer til å legge igjen en eneste krone hos dere. Bonus? Sikkert fint det, men den inngår nok ikke i pensjonsgrunnlaget - eller hva?», skriver en annen.

Ønsker boikott

De sinte kundene tar ansatte i forsvar og vil boikotte bedriften inntil tariffavtalen atter er på plass:

«Jeg synes det er uhørt at Expertkjeden nekter tarifflønn for å presse prisene. Ansatte i kjeden må tilbys gode arbeidsforhold. Jeg vil boikotte Expertkjeden inntil dere har opprettet tarifflønn. Jeg vil også oppfordre alle mine venner, familie og kjente til å gjøre det samme», heter det i en kommentar.

«Nei takk til enda lavere priser på elektronikk på bekostning av ansattes vilkår!» og «Å si opp tariffavtalen er en krigserklæring mot arbeidsfolk. Det bør både fagbevegelsen og forbrukere besvare med aksjoner. Jeg handler ikke på Expert mer», skriver to andre.

Også på Twitter og på Facebook-sidene til HK-Nytt og FriFagbevegelse har hundrevis ytret sin misnøye med Experts opptreden i denne saken.

Beklager kritikken

– All kritikken som har kommet gjør selvfølgelig inntrykk. Vi synes det er svært beklagelig at dette skulle skje. Det vi synes er ekstra synd, er at mange av tilbakemeldingene er basert på faktiske feil, sier personalleder Morten Hovland til HK-Nytt.

Han presiserer at Expert ikke er ute etter å frata sine ansatte noe, men å gi dem et reelt valg mellom to typer lønnsavtaler; tariffavtale eller bonusavtale.

– Grunnen til at vi meldte oss ut av Virke var at vi ville gi butikkene anledning til fritt å velge hvilken avtale de vil ha. Dette er den beste formen for medbestemmelse og demokrati som finnes, sier han.

– Vi gjør det riktige

– Frykter du en boikott fra forbrukerne?

– Jeg håper ikke det vil skje, sier han.

Hovland opplyser at selv om den massive kritikken og boikott-trusselen svir, så vil ikke ledelsen i Expert revurdere å gjeninnføre tariffavtale for alle de aktuelle butikkene.

– Nei, jeg er overbevist om at det vi gjør er riktig ved at de ansatte i hver butikk får velge. Når kundene ser dette, hva det gjør med de ansatte å ha en bonusavtale, vil også kundene skjønne at dette er bra, sier Morten Hovland.

Glad for støtten

HK-nestleder Bjørn Mietinen er glad for den massive støtten forbundet får fra hele landet.

– Jeg synes det er flott å se all støtte vi får i denne saken. Dette viser at folk er opptatt av at ansatte skal ha skikkelige arbeidsforhold og at tariffavtalen skal ligge til grunn. Det synes jeg er positivt, sier Mietinen til HK-Nytt.

Dette er saken:

Expert meldte seg ut av arbeidsgiverforeningen Virke og sa dermed opp tariffavtalen mellom HK og Virke.

HK krevde at tariffavtalen skulle videreføres direkte mellom bedriften og forbundet, men Expert har motsatt seg dette. Kjeden vil at den enkelte butikk skal velge mellom tariffavtale og bonusavtale.

Tariffavtalen opphører 1. april.

Mange av de ansatte vil fortsatt ha tariffavtale, og HK vil nå ta saken til mekling. Hjelper ikke det, truer forbundet med streik.

Tariffavtalekravet omfatter 446 ansatte i Experts egeneide butikker.

HK har 150 medlemmer i disse butikkene.

31.03.2016

Dette er saken:

Tariffavtalen opphører 1. april.

Tariffavtalekravet omfatter 446 ansatte i Experts egeneide butikker.

HK har 150 medlemmer i disse butikkene.