Vil ha noe igjen for søndagsåpent

Ap vil åpne butikkene på søndager. HK stritter ikke imot så lenge de ansatte får noe i retur.
11.02.2013
16.12.2013 21:44

eva.ler.nilsen@lomedia.no

I forslaget til nytt partiprogram, som legges fram i morgen, varsler Arbeiderpartiet endringer av åpningstidene i handelen. Det de kaller en modernisering av åpningstidsbestemmelsene, kan bety slutten på det generelle forbudet mot søndagshandel. Til gjengjeld vil partiet arbeide for en helhetlig gjennomgang som sikrer de ansatte lovvern i forbindelse med nattarbeid og søndagsarbeid, samt mer innflytelse over egne arbeidstider.

Nattarbeid defineres som arbeid etter klokka 21.00 i arbeidsmiljøloven. Mange butikker har i dag åpent til klokka 23.00 uten at det er drøftet med de tillitsvalgte.

Gjennomslag for HK

LO-sekretær og påtroppende HK-leder Trine Lise Sundnes sier til HK-Nytt at Ap-forslaget vil innebære et gjennomslag for HKs politikk.

– De signalene som kommer fra Arbeiderpartiet er et skritt på veien mot at også ansatte i denne sektoren skal få mer vern og innflytelse. Det er på tide at varehandelsansatte får de samme vilkårene som andre ansatte har, sier Sundnes.

Hun får støtte av HK-nestleder Peggy Hessen Følsvik.

– Med det presset som har vært på søndagsåpne butikker i mange år, var det bare et tidsspørsmål før noen tok til orde for å se på dagens regler med nye øyne, sier hun.

Følsvik er derfor glad for at Arbeiderpartiet vil ha en gjennomgang av varehandelens åpningstider, ansattes arbeidssituasjon og praktisering av dagens regelverk med det hun kaller et helhetlig blikk.

– Arbeiderpartiet ser heldigvis nødvendigheten av å balansere behovet for fleksibilitet og de ansattes behov for vern og innflytelse, supplerer Trine Lise Sundnes.

Ønsker byttehandel

Siden 1999 har blant annet antall kvadratmeter og vareutvalg regulert hvilke butikker som kan holde søndagsåpent. I 2003 forsvant alle reguleringer for åpningstider på hverdager, da Bondevikregjeringen fjernet åpningstidsloven. Den gangen skjedde det ingen «byttehandel» med de ansatte. HK akter ikke at det skal skje igjen dersom søndagen nå står for fall som en handlefri dag.

– HK har ikke som mål at søndagen skal bli en handledag. Men vi vet at rundt 400 butikker allerede har åpent, og her jobber de ansatte uten vernebestemmelser i loven, sier Følsvik.

Hun viser også til en Fafo-rapport som slår fast at få ledere i handelen diskuterer arbeidstid med de tillitsvalgte.

Vern er viktigst

Følsvik er derfor glad for at Ap nå vil se på dette i samarbeid med både arbeidstakere og arbeidsgivere.

– Partiet inviterer til et samarbeid med partene i arbeidslivet om dette. Det er mye mer enn hva høyresiden ønsker. De vil ensidig fjerne restriksjonene uten å se på de ansattes situasjon, påpeker HK-nestlederen.

Hun sier at det er viktigere for HK å sikre de ansatte vern enn å hegne om gamle åpningstidsbestemmelser.

Løse alles problem

Trine Lise Sundnes tror det er i alle parters interesse å finne det hun kaller gode løsninger, uansett ukedag. Hun påpeker også at arbeidstakeres hovedproblem er at de ikke omfattes av vernebestemmelsene i arbeidsmiljøloven. De har dessuten ikke mulighet til å påvirke åpningstider og arbeidstider, fordi disse avgjørelsene tas helt andre steder enn der hvor de ansatte jobber. Dette gjelder særlig på kjøpesentre, i kjedebutikker og i franchisedrevne butikker.

– Men også arbeidsgiverne bør se gevinsten i å samarbeide om en slik gjennomgang som Arbeiderpartiet inviterer til gjennom sitt forslag til partiprogram. Mange av arbeidsgiverne sliter med konkurransevridning, sier hun og viser til konflikten mellom hagesentre og andre faghandlere som selger mange av de samme produktene. De førstnevnte har lov til å holde åpent sju dager i uka, mens de sistnevnte må holde stengt på søndager.

11.02.2013
16.12.2013 21:44