Varmet opp kjernetroppene

– Noen i fagbevegelsen kan nok være irritert på meg og regjeringen for at vi ikke når fram til enighet i alle saker, men de kommer til å savne meg hver eneste dag hvis alternativet blir Siv og Erna, sier Jens Stoltenberg.
21.08.2012
14.12.2013 12:34

Verken svake meningsmålinger, en rystende 22. juli-rapport eller mange konflikter med fagbevegelsen det siste året har tatt fra Jens Stoltenberg troen på at det skal la seg gjøre å mobilisere de fagorganiserte til å sikre hans rødgrønne regjering enda en periode i regjeringskontorene.

Mandag møtte statsminister Jens Stoltenberg og LO-leder Roar Flåthen sine kjernetropper for å gi dem den første vitamininnsprøytingen foran den lange valgkampen fram mot stortingsvalget neste høst. I Folkets hus var LO og Arbeiderpartiets distrikts- og fylkessekretærer samlet til felles konferanse, og Stoltenberg flirtet uhemmet med forsamlingen:

– Når dere jobber og står på, så tenk på at jeg takker dere hver kveld! Dere avgjør hva slags jobb jeg har om et drøyt år, sa Stoltenberg og høstet latter i salen.

Tynnslitt tillit

Litt munterhet kan trenges. I løpet av våren har det hersket alt annet enn god stemning mellom regjeringen Stoltenberg og fagbevegelsen. Først var det regjeringens behandling av vikarbyrådirektivet som satte sinnene i kok. Deretter fulgte den første streiken i staten på 28 år, og både vekterstreiken og streiken i oljesektoren fikk en brå slutt da regjeringen grep inn med tvungen lønnsnemd.

På spørsmål om hvordan regjeringen skal gjenskape entusiasmen fra 2005 og 2009 etter et år preget av opprivende strid, svarer Stoltenberg til frifagbevegelse.no:

– Gjennom å vise at vi oppnår mer sammen enn hver for oss. Jeg er trygg på at fagbevegelsen vil se at selv om vi ikke kommer til enighet i alle saker, så deler vi verdigrunnlaget og har felles oppfatninger om retningen på samfunnsutviklingen. En viktig grunn til at norske arbeidstakere har bedre rettigheter og en bedre reallønnsutvikling enn i de fleste andre land, er at vi har samarbeidet så nært.

Stoltenberg advarer mot å la uenighet i enkeltsaker overskygge det store bildet.

– Hvis vi lar enkeltsaker ødelegge for det gode samarbeidet, vil høyresiden vinne.

Velkjente kampsaker

Når vi spør hvilke saker som kan mobilisere de fagorganiserte under de rødgrønne fanene, er det velkjente klassikere han lister opp: Arbeid til alle, arbeidstakerrettigheter og fellesskapsløsninger i stedet for privatisering av skoler og andre velferdsordninger.

– Men trengs det ikke nye politiske prosjekter for skape glød og entusiasme?

– At det er kjente saker betyr ikke at de er uviktige. Utviklingen i Europa, og i våre naboland, viser med all tydelighet at full sysselsetting ikke er noe en oppnår en gang for alle. I de aller fleste land ville de vært svært fornøyde om de hadde arbeid til alle og økende reallønn. Husk at i mange europeiske land er det som står på dagsorden, hvor store lønnsnedslagene skal være. Derfor vil jeg advare mot holdningen «har dere ikke noe mer å komme med», sier Stoltenberg til frifagbevegelse.no.

Full støtte fra Flåthen

Også LO-leder Roar Flåthen maner de fagorganiserte til å løfte blikket fra de enkeltsakene der regjeringen og LO har vært på kollisjonskurs og se de store linjene.

– I arbeidslivspolitikken har denne regjeringen stort sett levert det vi har bedt om, understreker han.

Flåthen forsikrer at han har tro på at fagbevegelsen nok en gang vil mobilisere for rødgrønt gjenvalg, før han og Stoltenberg haster inn til forsamlingen av LOs distriktssekretærer og Aps fylkessekretærer.

Der inne er beskjeden fra LO-lederen krystallklar:

– Vi må få våre medlemmer til å stemme Ap. For de stemmer ikke SV eller Senterpartiet. Dersom de ikke stemmer Ap, stemmer de borgerlig, sa Flåthen fra talerstolen med referanse til at Høyre er nest største og Frp tredje største parti blant LO-medlemmer.

21.08.2012
14.12.2013 12:34