Tillegg blir nøtta

Handel og Kontor og Virke står steilt mot hverandre i det som blir hovedtema for årets lønnsforhandlinger – tillegg for kvelds- og helgearbeid.
27.03.2012
16.12.2013 18:45

Klokka 10 i formiddag møttes partene til tarifforhandlinger. HK-leder Sture Arntzen kastet jakka da han skulle presentere kravlista overfor Virkes forhandlingsleder Pål Skarsbak og resten av delegasjonen med arbeidsgivere. Det er ingen tvil om hva som er det viktigste kravet for de ansatte i varehandelen.

– Vi vektlegger tungt tillegg for kvelds- og helgearbeid, sa Arntzen, før han viste fram en gulnet kopi av Riksmeglingsmannens møtebok fra 1971, da såkalte ubekvemstillegg for arbeid på kveld og helg kom til for første gang.

For drøye 40 år siden utgjorde disse tilleggene en prosentdel av timelønna. I 1994 ble det endret til kronetillegg. Disse har bare blitt justert én gang senere, i 1994. Nå er det igjen på tide, mener HK.

– Kravet er så tungt at vi ha en justering på satsene. Dessuten vil vi ha en endring i innslagstidspunktene, slik at tilleggene gjelder for flere timer, sa Sture Arntzen.

Krav om etterslep

HK-medlemmene lever ikke bare av tillegg. Men Arntzen ville ikke ut med hvor stort kravet om et generelt lønnstillegg vil bli under dagens møte. Det vil han først komme tilbake til etter påske. Natt til 15. april skal Fellesforbundet og Norsk Industri bli enige i oppgjøret for de såkalte frontfagene. Det økonomiske resultatet herfra legger vanligvis føringene også for HK/Virke-oppgjøret. Men Handel og Kontor vil ha mer:

– Dere kan forvente krav om å bøte på et etterslep. Fra 2006 til 2011 har de ansatte i varehandelen hatt en årlig lønnsvekst på 3,7 prosent i gjennomsnitt, mens gjennomsnittlig industriarbeiderlønn har økt med 4,4 prosent i samme periode. Vi har tapt terreng ganske betraktelig. Det kommer vi til å legge vekt på når vi kommer med lønnskravene, sa Sture Arntzen til sin motpart.

Stikk motsatte krav

– Vart du skræmt no, Pål Skarsbak?

– Det var mye, det er omfangsrike krav HK kommer med, innrømmer arbeidegiverrepresentanten etter møtet, og fester hendene på hoftene.

– Dette blir en utfordring, Jeg er ikke overrasket over at lønn og arbeidstid er hovedkravene, men mine medlemmer har stikk motsatt forventninger til utviklingen av såkalte ubekvemstillegg. Vi krever at innslagstidspunktene endres slik at tilleggene gjelder for en time mindre både på kveld og helg. Dette blir nøtta, sier han til HK-Nytt.

– Du hører at HK må ha ubekvemstillegg?

– Ja. Det er et problem, sier Skarsbak og smiler.

– Og de vil ha kompensasjon for et økonomisk etterslep?

– Ja. Vi må sette oss ned og se på tallene. Dette kan være litt tallmagi også, siden det er en stor turnover i bransjen. Det gjør utslag på lønnsstatistikken, hevder han.

– De må svelge mest

HK og Virke skal forhandle i dag og de neste to dagene, før de tar pause til mandag 16. april. Da har de frist til midnatt den 17. for å bli enige om lønnsoppgjøret. Gjør de ikke det, går partene til mekling.

– Vi går til forhandlingene med sikte på å få til en løsning. Den store spenningen får vi først etter påske, sier Sture Arntzen.

– Pål Skarsbak mener dere stiller omfangsrike krav?

– Ja, det gjør vi. Men det er de som må svelge mest, sier forbundsleder Sture Arntzen.

27.03.2012
16.12.2013 18:45