Tilbake til HK til høsten?

Trine Lise Sundnes lanseres som ny leder av Handel og Kontor.
19.06.2012
16.12.2013 19:34

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Det er HK region Midt-Norge som har sendt inn forslag om at LOs 1.sekretær bør trone øverst når landsmøtet i september skal velge sine nye ledere.

– Trine Lise Sundnes har vært tillitsvalgt og ansatt i HK, og kjenner organisasjonen godt. Hun er en person som kan samle folk, og er godt skikket til oppgaven som forbundsleder. Sundnes har lang erfaring fra LO, og vi mener hun er riktig person for HK, sier regionleder Sten Jønsson til HK-Nytt.

Positiv

Hovedpersonen selv, Trine Lise Sundnes, bekrefter overfor HK-Nytt at hun er kandidat til ledervervet.

– Hvis valgkomiteen vil ha meg, er jeg åpen for det, sier Sundnes på telefon fra FN-konferansen i Rio.

Har støtte

Og Sundnes får støtte.

– Jeg regner med at vi kommer til å støtte dette forslaget. Det vil innebære en fornyelse av HK, og Trine Lise er et godt navn, hun er vel kvalifisert for oppgaven. Å få henne valgt, blir en smal sak, tror Roy Kristiansen, leder i region Indre Østland.

Også regionleder John Sanden er positiv til Sundnes’ kandidatur.

– Jeg synes dette kan være en bra løsning, hun er en veldig god kandidat som kjenner LO-systemet og har gode internasjonale kontakter, sier han til HK-Nytt.

Sanden sitter også i HKs valgkomité.

– Det skal ikke bli vanskelig å overbevise meg om at dette er en god løsning, men hun skal vurderes på en skikkelig måte i valgkomiteen, understreker han.

De andre regionlederne i HK vil ikke ta stilling til spørsmålet, fordi det ikke har vært oppe til diskusjon i styrene ennå.

Støtte fra Arntzen

Sittende leder, Sture Arntzen, er fornøyd med forslaget som region Midt-Norge har sendt inn til valgkomiteen.

– Jeg støtter hennes kandidatur. Trine Lise Sundnes var sterkt inne i bildet også på forrige landsmøte. Da var hun tiltenkt et nestlederverv. Den gang sa hun nei, hun ville ha en periode til i LOs ledelse, sier Arntzen.

Dersom Sundnes blir valgt, ser han for seg at han selv blir sittende som HK-leder til etter LO-kongressen i mai 2013.

Alder et prinsipp

Da Sture Arntzen tidligere i år gikk ut og frontet opphør av aldersgrenser for topptillitsvalgte, var det mange som trodde han gjorde dette for å sikre seg muligheten for gjenvalg på HKs landsmøte i september. Arntzen avviser dette på det sterkeste. Det er prinsippet som er viktigst, mener han.

– Et landsmøte skal være suverent, det skal kunne velge de lederne de mener er best. Da blir det galt at det finnes begrensninger, blant annet på alder, slik dagens HK-vedtekter sier, mener Arntzen.

Om forslaget om å flytte aldersgrensa fra 60 til 67 år får gjennomslag, vil vise seg når det skal opp til behandling i landsmøtesalen.

Nestlederne tar gjenvalg

Ingen av de to HK-nestlederne, Peggy Hessen Følsvik og Bjørn Mietinen, synes det er riktig å kommentere forslaget om Trine Lise Sundnes som ny HK-leder.

– Det er valgkomiteen som nå skal gjøre en jobb med å foreslå ny sammensetning av ledelse og forbundsstyre. Det må vi ha respekt for, sier de begge til HK-Nytt.

Både Følsvik og Mietinen bekrefter imidlertid at de gjerne vil fortsette i HKs ledelse også etter landsmøtet.

– Ja, blir jeg spurt, vil jeg gjerne være med videre. Men det er jo slik med verv og valg at man ikke vet på forhånd, sier Mietinen som selv kom overraskende inn som nestleder på forrige HK-landsmøte.

Gjenvalg ønsker også 1. nestleder Peggy Hessen Følsvik.

– Nå er det valgkomiteen som skal jobbe, men om de spør tar jeg gjerne en periode til, sier hun til HK-Nytt.

Taus valgkomité

Leder i HK region Vest, Sonja Hjelvik, er leder for valgkomiteen.

– Jeg har ingen kommentar til dette. Valgkomiteen vil ikke ta stilling til noen kandidater før vi har intervjuet de som er aktuelle, sier Hjelvik til HK-Nytt.

Valgkomiteen, som ble valgt på HKs representantskapsmøte tidligere i juni, skal ha sitt første møte i morgen.

HK i LO-ledelsen

Om Trine Lise Sundnes blir valgt som leder i HK, har forbundet ingen tillitsvalgte igjen i LO-ledelsen. LOs tredje største forbund har hatt både en og to representanter der i alle år.

– Vi skal ha en av våre i LOs ledelse, det er viktig å være tilstede der makta er. Om Trine Lise går ut av LOs ledelse, er det naturlig at vi får minst en annen HKer inn, sier Roy Kristiansen.

Regionlederen vil imidlertid ikke peke på hvem han mener det bør være.

Trine Lise Sundnes er 42 år, kommer fra Oslo, og har vært en del av LOs ledelse siden kongressen i 2001. Før det var hun regionsekretær i ved HKs Oslo-kontor i seks år.

Følg saken på www.hk-nytt.no

19.06.2012