Sympati med Forbo-streikende

50 fagforeningsfolk fra Oslo og Akershus møtte opp til en markering til støtte for de streikende i Forbo Flooring i dag.
08.05.2013
16.12.2013 22:47

– Tariffavtale er en grunnleggende rettighet. Vi ønsker å vise at hele fagbevegelsen støtter streiken for tariffavtale ved Forbo Flooring, sa Ingunn Strand Johansen, leder i LO Asker og Bærum da hun ønsket velkommen til fanemarkeringen i Asker sentrum onsdag. Åtte av de 13 ansatte i bedriften har vært i streik i snart to uker.

Også HKs 1. nestleder Peggy Hessen Følsvik, som mandag ble valgt inn i LO-ledelsen, var tilstede under markeringen.

– At vi i 2013 fremdeles må ty til streik er ganske skuffende. Det minner oss om at kampen for et anstendig arbeidsliv ikke er vunnet én gang for alle, sa hun.

Kjernevirksomhet

Roy Pedersen, leder i LO i Oslo, holdt også appell under arrangementet. Han viste til at ansatte i andre bedrifter også har måttet streike for å få tariffavtale de siste årene.

– Faglige rettigheter er ikke noe man får, men noe man må kreve, og noen ganger kjempe for, sa han.

– Dette er kjernen i det vi driver med. Tariffavtale gir mange rettigheter. Aller viktigst er retten til å velge tillitsvalgte, forhandle om lønn og om å ha et forsvarlig arbeidsmiljø, sa Pedersen, og lovte å komme tilbake til Asker om det skulle bli nødvendig.

Send bilde til Sveits

Etter appellene marsjerte de femti fagforeningsfolkene fra torget og noen hundre meter bort til bedriftens lokaler.

– Forbo Flooring: Ta bilder av oss og send dem til de sveitsiske eierne, ropte Ingunn Strand Johansen med megafonen vendt mot vinduene.

De streikende HK-medlemmene var glade for oppmøtet.

– Jeg synes dette er strålende. Det er flott at så mange kommer, sa Inger Sten, talskvinne for de streikende.

Sympatiaksjon

Den 27. mai går streiken over i en ny fase. Da vil Transportarbeiderforbundets medlemmer på Tollpost Globe og DSV, de to transportselskapene som leverer Forbo Floorings varer, ikke lenger ekspedere disse. Det betyr at kundene ikke lenger vil få varene de har bestilt fra bedriften. Forbo Flooring leverer parkett, tepper og gulvbelegg til bedrifter og det offentlige. Dette blir produsert i Sverige, Nederland og England. Snart vil varene til de norske kundene bli liggende urørt på transportselskapenes terminaler. Sympatiaksjonen iverksettes etter avtale med NHO.

08.05.2013
16.12.2013 22:47