Superverver på prærien

Da Bjørn Egil Kaasin begynte på Bauhaus i Vestby, var det kun to medlemmer her. Nå er det 32. Slikt blir det pris av.
23.01.2013
14.12.2013 12:35

martin.slordal@lomedia.no

– Jeg har ingen spesiell fremgangsmåte når jeg verver folk. Det er heller de som kommer til meg og spør hvordan de blir medlem, humrer Bjørn Egil Kaasin med bøtekake rundt munnen. Det feires.

Trær, langstrakte jorder og et varehus. Det ser ut som en prærie. Bjørn jobber på flisavdelingen til Bauhaus i Vestby. Han er klubbleder og har akkurat blitt kåret til en av to superververe i Handel og Kontor. Utdeling av bløtkake og en gavesjekk på 6.000 kroner fra HK region Øst, gjør at han får noen ekstra kommentarer fra kollegene i dag.

Forsikringer og tariffavtale

Varehuset har 52 fast ansatte og 32 av dem er medlemmer av HK. De fleste ble vervet i løpet av fjoråret.

– Jeg har satt meg inn i hvordan forsikringene i LOfavør fungerer. Hvis det er et spørsmål jeg ikke kan svare på fra en eller ei som lurer på å melde seg inn, så finner jeg ut av det for vedkommende. Og jeg går alltid rundt med denne her i lomma, sier han og fisker ut en slitt utgave av arbeidsmiljøloven i pocketversjon.

I fjor høst fikk varehuset på plass tariffavtale, og Bjørn fikk forhandlet seg fram til å bruke to timer i uka på tillitsvalgtarbeid istedenfor en. Slik bygger han videre på tariffavtalen. Han bruker den som argument når han verver.

– De som ikke er medlem av HK sier «ja, men Bauhaus følger tariffen, jo». «Skriver de, ja», svarer jeg. Tariffavtalen er det viktigste forhandlingskortet vårt overfor ledelsen i Bauhaus. Den kan være god å slå i bordet med hvis det er uenigheter, sier superververen.

Spiller på lag

– Vi er som et fotballag og spiller sammen, sier Bjørn Erik Karlsen, varehussjef på Bauhaus i Vestby. Han skryter av HK-klubben i varehuset.

– Det er viktig at den har kommet seg skikkelig opp på beina og at den fungerer så godt som den gjør. Bjørn har gjort en kjempejobb. Nå har vi en veldig god dialog mellom klubben og ledelsen, sier varehussjefen.

Inspirert av Ultra på Ski

Og en god dialog må man ha. Klubblederen har blitt inspirert av Ultra Ski og heltidprosjektet der HK og Virke samarbeider om å redusere bruken av deltid i varehandelen.

Bruken av ufrivillig deltid og ekstrahjelpkontrakter er for stor blant de ansatte hos Bauhaus i Vestby, mener Bjørn Egil Kaasin.

– Det var veldig inspirerende å lese i HK-Nytt om hvordan de har fått til flere hele stillinger på Ultra på Ski med ganske enkle grep. Det er mulig her også, og vi har så vidt begynt å jobbe med det. Man får jo for eksempel ikke ta opp et lån i banken hvis man ikke har en fast ansettelse, forklarer han.

For Bjørn tenker på kollegene, og han tror at flere heltidtillinger vil gi enda bedre moral blant de ansatte i varehuset.

– Vi har det gøy på jobben og har en veldig god tone. Men vi kan sikkert få det enda bedre, sier han.

23.01.2013
14.12.2013 12:35