Streiker for avtale

Fem ansatte ved Bobbos storkiosk i Tromsø la i dag ned arbeidet for å få tariffavtale.
12.03.2012
16.12.2013 18:37

I fjor vår meldte den siste av de fem seg inn i Handel og Kontor. Dermed krevde forbundet tariffavtale med Bobbos storkiosk i Tromsø. Men kioskeieren har sagt nei til kravet. Heller ikke mekling har ført fram. Derfor gikk HK-medlemmene ut i streik i dag.

Ti kroner mindre

– Vi vil ha bedre lønn. I dag får vi betalt 125 kroner i timen, ti kroner mindre enn minstelønna i tariffavtalen. Vi får heller ikke tillegg for å jobbe på kvelder og helger, forteller HK-tillitsvalgte Rose-Synnøve Høgstad til HK-Nytt.

De fem streikende ønsker seg også en forutsigbar vaktliste. I dag skriver de seg selv opp vaktlista. Det fører til stor usikkerhet, mener Høgstad.

Først fra i morgen tidlig vil streiken markeres utenfor kiosken.

Finne seg annet arbeid

Styreleder Jan-Magne Karlsen vil ikke undertegne tariffavtalen.

– Vi har ikke råd til det. Hvis de ikke vil ha den lønna vi betaler, får de finne seg et annet sted å jobbe. Men det er jo ikke så forbanna lett å få seg arbeid heller, sier han.

For to uker siden sendte Karlsen ut permitteringsvarsel til de som er i streik. Årsaken er at kioskens åpningstider er redusert, ifølge Karlsen har de ikke bruk for de fem lenger.

– Jeg regner med at vi legger ned, det går ikke så godt. Men hvis kundene klager, vil vi ha åpent lenger. Tida får vise hva som skjer, sier han.

Uenig om antall ansatte

Karlsen mener også at bare tre av de fem er ansatt i kiosken, de andre har sluttet, hevder han.

Det stiller Rose-Synnøve seg uforstående til.

– En har sagt opp, men hun er erstattet med en annen som også er organisert og med på streiken. Den andre han sikter til jobber på kiosken, sier hun.

Jan-Magne Karlsen hevder at de ansatte får sosiale goder, selv om lønna ikke er så god. Her sikter han til at de selv får sette seg opp på vaktliste.

Ingen respekt

Regionsekretær Roger Johansen er oppgitt over Bobbo-eierens holdning.

– Dette er en arbeidsgiver som overhodet ikke har kjennskap til verken tariffavtaler eller arbeidsmiljøloven, eller har respekt for de ansattes legitime krav om høyere lønn. Det virker som om de driter i alt, sier han.

Tullprat

Johansen rister på hodet av permitteringene på Bobbos.

– Dette er bare tullprat. De kan ikke permittere folk fordi åpningstidene er endret. Har de ikke behov for folk, må de heller si dem opp, sier han.

Regionsekretæren tror årsaken til permitteringene er en annen.

– Dette skjer fordi eierne trodde at de skulle unngå streik, sier Roger Johansen til HK-Nytt.

Usaklig oppsigelse

For halvannet år siden ble Bobbos storkiosk dømt til å betale en tidligere ansatt og HK-medlem150.000 kroner i erstatning etter at han ble usaklig oppsagt. Men det forklarer Jan-Magne Karlsen slik:

– Det var en uteblivelsesdom. Jeg har dysleksi og ingen hadde lest brevene for meg. Og da var jeg inne i lekegrinda til de svartkledte, De har sine lover å forholde seg til, sier han.

12.03.2012
16.12.2013 18:37