Streikelysten er der

De tillitsvalgte i Fagforening for Luftfart og Reiseliv (FLR) sier at HK-medlemmene er klare for å streike hvis de ikke får igjennom kravene i lønnsoppgjør.
10.09.2012
16.12.2013 20:05

martin.slordal@lomedia.no

HK og arbeidsgivermotparten NHO Luftfart skulle ha forhandlet om ny tariffavtale for de ansatte i luftfarten før sommeren, men forhandlingene ble utsatt til i slutten av august. Etter få timer brøt HK forhandlingene.

– Det var ikke mulig å komme noen vei, uttalte forhandlingsleder og nestleder i HK. Peggy Hessen Følsvik, til HK-Nytt.

– Arbeidsgiverne må samarbeide

– Vi har sett på kravene som HK har gitt til NHO. Arbeidsgiverne må være mye mer samarbeidsvillige. Vi aksepterer ikke at minstelønnssatsene er så lave som de er i dag og at bestemmelsene for innleie av arbeidskraft er så dårlige, sier tillitsvalgt i Menzies Aviation, Ramou Sarr til HK-Nytt.

Sammen med andre tillitsvalgte fra arbeidsplasser knyttet til FLR møtte han mandag på Gardermoen for å diskutere hvordan de skal forholde seg videre til bruddet i forhandlingene mellom HK og NHO Luftfart.

Står sammen

Abid Hussain er tillitsvalgt i Røros Flyservice, og han er glad for at alle de tillitsvalgte står sammen.

– Nå ser arbeidsgiverne at alle arbeidstakerne er samlet. Mange av medlemmene etterlyser at det må handlekraft til for vise at arbeidsgiverne ikke kan ture fram som de vil. Alle her er klare for å streike hvis det blir nødvendig, slår Hussain fast.

Mekling i november

Ramou forteller at de på møtet også har gjennomgått hvordan de skal organisere en eventuell streik.

– Vi diskuterer hvem som skal tas ut i en eventuell streik. Et tariffoppgjør handler om å gi og ta, og her er det arbeidsgiverne som må gi mye mer før vi blir fornøyd, avslutter hun.

Meklingsdato er satt til 6. og 7. november.

10.09.2012
16.12.2013 20:05