Stor støtte til Sundnes

Trine Lise Sundnes vil etter alt å dømme bli valgt til Handel og Kontors nye leder.
12.09.2012
14.12.2013 12:35

Det var regionleder Sten Jønsson i Midt-Norge som lanserte LO-sekretær Trine Lise Sundnes som ny HK-leder i HK-Nytt før sommeren. Da fikk forslaget umiddelbar støtte av lederne i Indre Østland og Østlandet Sør. En fersk rundspørring HK-Nytt har gjort i august, viser at flere av regionlederne også slutter opp om hennes kandidatur.

Ønskes velkommen

– Vi ønsker Trine Lise Sundnes velkommen. Det er ingen andre kandidater nå, slik jeg ser det, sier Ann Karin Simonsen, leder i region Agder Rogaland.

Kristine Larsen, leder i HKs nordligste region, understreker at styret ikke har tatt stilling til spørsmålet.

– Men personlig tror jeg Trine Lise Sundnes vil bli valgt, hun er flink. Men det er landsmøtet som bestemmer, sier hun.

Sammenslutningen av landsomfattende avdelinger, SLA, stiller seg også bak Sundnes’ kandidatur.

– Vi synes hun er en god kandidat, det er vi i styret enige om. Men nå venter vi på valgkomiteens innstilling, sier Harald Galåen, lederen i SLA.

Else Johansen, lederen i region Øst, vil ikke kommentere om de støtter Sundnes før de har diskutert det i landsmøtedelegasjonen.

Begeistret for Mietinen

Fordi regionleder Sonja Hjelvik også er leder av valgkomiteen, er det nestleder Stig Faraas som svarer HK-Nytt på vegne av region Vest. Han har en annen leder-favoritt.

– Jeg har hatt lite eller ingenting med Trine Lise Sundnes å gjøre, så henne har jeg ingen formening om. Min personlige oppfatning er at 2. nestleder Bjørn Mietinen burde bli forbundsleder. Jeg tror han har mange i ryggen. Vi har hatt mye med ham å gjøre, har vært støttende, stilt opp og vært på besøk i regionen vår. Mietinen virker som en solid og dyktig kar. Og ingenting er bedre enn en skikkelig fight om vervene, sier Faraas.

– Det var hyggelig å høre, sier Bjørn Mietinen om Faraas utspill.

– Er du kandidat til ledervervet?

– Det er valgkomiteen som avgjør hvilke av de tre vervene som kan være aktuelle for meg, og til syvende og sist er det landsmøtet som bestemmer, sier han.

Kabalen ikke ferdig

Det legger også 1. nestleder Peggy Hessen Følsvik vekt på.

– Jeg forholder meg til valgkomiteen, og skal svare i forhold til de forslagene som de måtte komme med, sier hun.

Både Følsvik og Mietinen har vært til intervju i valgkomiteen. Ingen av de to skal ha fått en tilbakemelding fra den kanten ennå. Det finnes det en forklaring på.

– Vi har ennå ingen konkusjon. Vi blir trolig ikke ferdig med vår innstilling før på landsmøtet, sier valgkomiteleder Sonja Hjelvik til HK-Nytt.

Glad Sundnes

Trine Lise Sundnes er glad for støtten hun nå får fra mange av regionlederne.

– Det er utrolig hyggelig. Nå ble jeg glad! Man vet jo aldri hvor stor støtte man har. Det er med ydmykhet jeg reiser til landsmøtet, så dette var veldig hyggelig å høre. Jeg tar det som et signal på at de har sett hvilken jobb jeg har gjort i LO, sier hun til HK-Nytt.

Forbundsstyret

Valgkomiteen har mer å gjøre enn å få på plass en ledertrio. Vervene som forbundsstyremedlemmer skal også bekles. Hver region har en representant, region Øst har to. Sammenslutningen for landsomfattende avdelinger har også en representant. I tillegg består forbundsstyret av lederen av ungdomsrådet, en representant for de ansatte i HK, og de tre i forbundets øverste ledelse. To av dagens styremedlemmer ønsker ikke gjenvalg. Det er Guro Langnes fra region Nord-Norge og Vegard Skoglund fra region Øst. Det er regionene som nominerer kandidater til forbundsstyret, mens valgkomiteen setter sammen et helhetlig forslag. Så er det opp til landsmøtet å velge.

12.09.2012
14.12.2013 12:35