Startet valgkampen

LO-lederen Roar Flåthen og statsminister Jens Stoltenberg advarte mot konsekvensene av et regjeringsskifte neste høst da de talte på HKs landsmøte i dag.
17.09.2012
14.12.2013 12:35

sym@lomedia.no

Valget stod sentralt da både tidligere HK-medlem statsminister Jens Stoltenberg og LO-leder Roar Flåthen holdt sine innledninger på HKs landsmøte. Begge understrekte betydningen av det fagligpolitiske samarbeidet og hvilke konsekvenser et regjeringsskifte vil få.

- Det som er klart er at en eventuell ny regjering vil bli dominert av Høyre og Fremskrittspartiet. Begge er opptatt av lavere skatt. Begge vil svekke arbeidsmiljøloven. Vi vet at de vil privatisere mye, også skolen. Og at de vil kutte bistanden, sa statsministeren.

LO-leder Roar Flåthen viste blant annet til at på de områdene hvor fagbevegelsen er i konflikt med arbeidsgiverne, så støtter Høyre og Fremskrittspartiet arbeidsgiverne.

Han trakk også fram franschiseproblematikken som både LO og HK jobber mye med.

- Risikoen ligger nede hos den enkelte virksomhet, mens pengestrømmen går opp til toppen. Derfor finner vi mange av de nyrike i varehandelen. De tar nå også ut verdiene i grossistleddene. De tar ut pengene i alle ledd og blir styrtrike. Og det i en bransje preget av lavlønn, mye deltid og strid om åpningstider, påpekte LO-lederen og varslet fornyet innsats for å sikre økt innflytelse i hele kjeden.

Pensjon

LO-lederen viste også til Fagforbundets pågående konflikt i private pleiehjem hvor nettopp ulik pensjon er streikegrunnlag.

- LO-kongressen må gi den nye ledelsen et klart signal om at pensjon snarest må settes på dagsordenen i kommende tariffoppgjør. Vi må harmonisere privat og offentlig tjenestepensjon ved å styrke den private. I første omgang fikk vi til en lovfesting, nå må pensjon inn i tariffoppgjørene igjen, varslet LO-lederen og pekte på AFP-ordningen som en interessant modell.

EØS på kongressen

I tidligere debatter på HK-landsmøtet har de kritiske røstene mot EØS-avtalen vært mange. LO-lederen forsikret at EØS ville være tema også på kommende LO-kongress slik det hadde vært i 2005 og 2009. Han viste også til at regjeringen hadde levert de tiltakene LO har krevd både i arbeidet mot sosial dumping og ved implementering av vikarbyrådirektivet.

- Men som tillitsvalgte har vi et ansvar for å bruke disse verktøyene ute på arbeidsplassene for å bekjempe sosial dumping, påpekte Flåthen. Han viste også til vedtak i LO-sekretariatet hvor LO krevde at regjeringen tar i bruk det handlingsrommet som EØS-avtalen gir.

- Det er to ting som er sikkert i neste stortingsperiode. Det ene er at det ikke blir sendt en søknad om EU-medlemskap. Det andre er at vi ikke kommer til å si opp EØS-avtalen, konstaterte han og stilte hovedspørsmålet:

- Hva er den største utfordringen AS Norge står overfor? Er det å ta en stor opprivende kongressdebatt om EØS-avtalen? Eller det store politiske bildet?

Og LO-lederen kom med et råd til alle tillitsvalgte som har engasjert seg sterkt mot EU-direktiver:

- Bruk det samme engasjementet for å få fram de politiske alternativene! Hva er det som er vår største trussel? Jo, det er en regjering med Høyre og Fremskrittspartiet, svarte LO-lederen.

Og han mente at det ville føre til økte forskjeller; mer privatisering; en endret arbeidsmiljølov; privatisering, også av enhetsskolen; fjerning av tiltak mot sosial dumping.

- Dette er vår største utfordring. Og vi må overbevise alle de LO-medlemmene som kan tenke seg å stemme Høyre og Fremskrittspartiet; det er nesten halvparten.

Sofaen, den største fienden

Statsminister Jens Stoltenberg brukte ikke tid på EØS-avtalen. Men han sa mye om hva Arbeiderpartiet har til felles med HK, LO og resten av fagbevegelsen.

- Vi står overfor et viktig veivalg. Det er ikke snakk om svart eller hvitt, men om en kursendring som over tid vil skape store forskjeller.

Stoltenberg trakk blant annet fram betydningen av skatt. En normal arbeidstaker betaler årlig rundt 100.000 kroner i skatt. En barnehageplass koster 500.000 kroner; en elevs skolegang rundt en million og det koster to millioner kroner bare å bygge en sykehjemsplass.

- Vi må bruke de store pengene på de store oppgavene, sa Stoltenberg.

Samtidig viste han til at Arbeiderpartiets hovedmotstander er sofaen.

- En tapt stemme for oss, er en vunnet stemme for våre motstandere. Mange leter etter det perfekte partiet. Det finnes ikke. Selv ikke Det Norske Arbeiderpartiet er perfekt, innrømmet partilederen.

Både statsminister Jens Stoltenberg og LO-leder Roar Flåthen konstaterte at mobilisering er helt nødvendig for å kunne vinne valget.

- Dere mobiliserer, og vi vinner, sa Stoltenberg, og la til med smil: - Dere vinner dere også.

Takket Arntzen

Statsminister Jens Stoltenberg benyttet også anledningen til å takke forbundsleder Sture Arntzen for sin fagligpolitiske innsats.

- Det er spesielt å takke Sture. Han har en dempet stemme, men ingen er i tvil om hva han mener at vi skal mene. Du er et sterkt bilde på det fagligpolitiske samarbeidet. Tusen takk, sa Stoltenberg som også har vært HK-medlem, den gang han fagorganiserte seg for første gang.

17.09.2012
14.12.2013 12:35