Slutt på vin-lønn

De unge kontrollørene som fikk vin som lønn gjennom Vinmonopolet, skal nå returnere alle flasker.
30.09.2011
16.12.2013 17:09

Vinmonopolet bruker et konsulentselskap til å gjennomføre såkalte alderskontroller i butikkene. Ungdom under 25 år får 150 kroner for å kjøpe en flaske vin. Hensikten er å sjekke om de blir spurt om legitimasjon, slik de ansatte i Vinmonopolet er pålagt å gjøre.

Vin som lønn

Hva skjedde med vinflaska etterpå? Den kunne kontrollørene beholde. Det fikk HK-tilknyttede Funksjonærklubben i Vinmonopolet (FKV) til å reagere.

– Vi finner det svært urimelig at vi skal påtvinge mennesker å kjøpe alkohol. Det er i strid med Vinmonopolets oppdrag, som handler om at vi skal begrense salget av alkohol i Norge, sa Helge Storvik, leder i FKV til HK-Nytt for to uker siden.

Hovedverneombud Laila Freitag påpekte et par andre forhold:

– På den ene siden fungerer denne praksisen slik at varene kontrollørene kjøper blir en del av lønna. På den andre siden må de faktisk bruke penger på vin for å gjøre jobben sin, sa hun.

Kunne ikke fortsette

Selv om Vinmonopolet påpekte at kontrollørene på lik linje med andre kunder hadde anledning til å returnere vinflaska, ville de likevel vurdere ordningen på nytt. Det har de nå gjort.

– Vi innfører nå en ordning med tvungen retur. De som utfører kontrollkjøpene må levere flasken tilbake. Vi krever en kvittering på at den er returnert. Vi ønsket å være lydhøre i forhold til de tilbakemeldingene vi har fått, sier Halvor Bing Lorentzen, kommunikasjonsdirektør i Vinmonopolet.

Det er Helge Storvik i funksjonærklubben glad for.

– Ledelsen var enig med oss, de skjønte jo at denne praksisen ikke kunne fortsette, sier han til HK-Nytt.

30.09.2011
16.12.2013 17:09