BRØD OG KAKER: Levangsbyggen har litt å velge i hos Anne Lise Langåssve og Gunn Moe.

Erlend Angelo

Styrer seg sjøl

Anne Lise Langåssve og Gunn Moe har jobbet sammen i 30 år og passer butikken selv.
07.12.2018

LEVANGER:

Lukten av nybakte brød og boller slår imot oss når vi åpner døra til Petter Nervik Bakeri ved torget i Levanger. Men det kjenner verken Anne Lise Langåssve eller kollegaen Gunn Moe. Etter mer enn 30 år på samme arbeidsplass er lukten av bakst det de er vant til å puste inn.

I mange år jobbet de to jevnaldrende HK-medlemmene på bakeriets utsalg på Magneten kjøpesenter. Da det ble lagt ned for fem år siden, åpnet dette utsalget i Levanger sentrum. Her er ikke kundene like mange, men så er de da bare to ansatte og en lørdagshjelp her også. Langåssve og Moe jobber selv annenhver lørdag. Annenhver helg har de langfri; både fredag, lørdag og mandag. Det er de veldig fornøyd med.

HK-medlemmer har de vært i mange år. Her er det butikk­overenskomsten mellom Handel og Kontor og arbeidsgiverorganisasjonen NHO som gjelder. Det er ryddige forhold på arbeidsplassen, forsikrer de. Moe, som er tillitsvalgt «under tvang», har bare tatt kontakt med HK én gang på alle disse årene. Men begge synes det er fint å ha forbundet i ryggen om det skulle oppstå problemer.

Verken Langåssve og Moe er sjef på utsalget. Det finnes en daglig leder, men vedkommende holder til på selve bakeriet på Verdal.

– Jeg tror vi sjefer begge to, jeg. Vi fungerer så godt i lag, har de samme behovene, og vil at det skal gå bra her, sier Anne Lise Langåssve.

– Vi styrer oss sjøl, det er nå likast, det, istemmer Gunn Moe.

Mitt favorittuttrykk

«Tussi» = Slitsomt