HJEMMEKONTOR: Her på gården har Kristian Stenstad vokst opp. Nå har han flyttet ut, men kommer hjem for å gå på jobb.

Siloen ble til kontor

For få år siden var det rauting i fjøset. Nå huser det familie­bedriften Norlog.
07.12.2018

INDERØY:

Her, oppe i lia, noen kilometer etter avkjøringen til Inderøy, vokste Kristian Stenstad opp, med mor, far, søsken og besteforeldre. Da var det full gårdsdrift; melkekyra på båsen, skogdriften og kornåkrene ga gode inntekter. Bestefaren var bonde på heltid, men da faren overtok, jobbet han et annet sted ved siden av. I 2006 var det slutt på dyrehold. Gården, som har vært i familien i flere hundre år, ble etterhvert bygget om for å huse Norlog, som Kristians far og onkel startet opp seks år tidligere.

Bedriften selger båndsagbruk, kjedesagbruk, høvler, verneklær og annet skogsrelatert utstyr til både proffer og amatører. Det er stort sett salg over nett og telefon, og kundene kommer fra hele landet.

– Det lå i kortene at jeg skulle begynne her, sier Kristian Stenstad.

Han dro derfor til Steinkjer og tok regnskapsutdanning, og det siste året har han holdt til på kontoret i toppen av den gamle siloen. Han har ansvar for nettbutikken og for markedsføringen av Norlog. I tillegg til å gjøre seg kjent for kunder, er det også viktig både å synes og bidra i lokalsamfunnet på Inderøy.

De sponser lokale lag og foreninger. De samarbeider også med vekstbedriften «Flyndra», en bedrift som tilbyr arbeidstrening. Der monteres deler av sagbrukene som Norlog selger.

De fleste innbyggerne i Inderøy jobber utenfor kommunen. Kristian Stenstad er glad for at familien har etablert arbeidsplasser her. De er ni ansatte, faren er sjef og Kristian er eneste HK-medlem. Det har han vært siden han tidligere jobbet i butikk. Forsikringsordningene er bra, synes han, i tillegg synes Kristian det er fint å ha stødige folk i bakhånd om noe skulle skje.

– Er det vriene forhandlinger med ledelsen?

– Hehe, neida. Pappa er sjefen her, men om det blir for ille, får jeg ta det med mamma.

Mitt favorittuttrykk

«Matinnj» = sulten