LUNSJGRUPPA I SVING: Ina Benedicte Myran (i midten) liker at det er aktivitet i lokalene til Frivillig Inderøy. Nå er Stine, Rune og Stine i gang med dagens matlaging.

På rette hylla

Ina Benedicte Myran har det som plommen i egget. Hun jobber med det hun brenner for - og får attpåtil betalt for det.
07.12.2018

INDERØY:

Det er full aktivitet i huset. Elever fra ungdomsskolen er i sving med å pusse opp gangen, dagens lunsjgjeng er på plass på kjøkkenet, kolleger og besøkende traver rundt i gangene og HK-Nytt får servert hjembakst av god, gammeldags oppskrift. Det har den faste bakegruppa produsert et par dager i forveien. Dette er akkurat slik Ina Benedicte Myran liker det. Hun vil ha aktivitet blant kommunens innbyggere, også på dagtid. Det er mange som trenger et annet tilbud enn å gå på kafé, både eldre folk og de som er hjemme av andre årsaker, som sykdom eller arbeidsledighet, påpeker hun.

Etter å ha jobbet på Coop Extra i mange år, ble Myran i august ansatt som prosjektmedarbeider i organisasjonen Frivillig Inderøy. Det ligger i navnet hva de driver med, Ina Benedicte Myran har spesielt ansvar for de eldste i kommunen gjennom tiltaket «Livslaget». Med støtte fra Helsedirektoratet skal hun kort sagt sørge for at seniorer deltar i fysiske og sosiale aktiviteter. Noe kontorarbeid blir det i løpet av en arbeidsdag, men hun liker aller best å være «i felten». Engasjementet hennes går ut ved nyttår, men 30-åringen håper hun kan fortsette.

– Jeg søker jobber for å være på den sikre siden, men det er jo dette jeg brenner for. Jeg har alltid jobbet som frivillig, og jeg er utrolig opptatt av at folk skal bli sett og få en ny sjanse. Som barn av en alkoholiker har jeg på nært hold sett hvor viktig det er at noen bryr seg og gjør en forskjell, sier hun.

HK-medlemskapet er en naturlig del av å være ansatt, mener Ina. Hun har tidligere vært med LOs sommerpatrulje på tokt.

– Jeg er medlem fordi jeg vil ha den sikkerheten det er å ha dem i ryggen. Jeg har ikke kontaktet HK i noen konkrete saker, men jeg har truet med å gjøre det. Da ordnet det seg. Jeg har tidligere tilhørt en stor klubb, nå er jeg alene. Men kanskje jeg kan få vervet noen andre her på huset?

Mitt favorittuttrykk

«Bækkstuggu» = bakestue