SJEF: Ole Gunnar Hallager er salgssjef på Obs Bygg på Verdal. Men det er de ansatte som er de beste fagpersonene, mener han.

Erlend Angelo

Oppgangstider på Verdal’n

Ole Gunnar Hallager er sjef på Obs Bygg på Verdal og kan bli den neste ordføreren i kommunen. Og så er han HK-medlem.
07.12.2018

VERDAL:

– Kake?

HK-Nytt takker sjelden nei til søtsaker. Ole Gunnar Hallager har tatt på seg spanderbuksene og serverer sjokoladekake og kaffe på kontoret. Tittelen hans er salgssjef på Obs Bygg på Verdal’n, men han er strengt tatt sjefen her på huset. Men det er de ansatte som er de beste fagpersonene, understreker han. Selv tar Hallager seg av det administrative, og så er han ute i butikken og rydder litt innimellom og ser til at alt er greit.

HK-medlem er han også, det synes Hallager er naturlig.

– Det handler om tilhørighet. Jeg er født inn i det, sier han.

Hallager er aktiv i Arbeiderpartiet i kommunen, og kan bli Verdals nye ordfører etter kommunevalget i september neste år. Og hvis ikke verdalingene helt skifter mening, vil Ap, som har hatt ordføreren i de siste 20 årene, vinne valget denne gangen også.

Det er gode tider på Obs Bygg, det viser salgsresultatene som er slått opp på veggen utenfor kontoret. Det henger sammen med oppgangstidene i lokalsamfunnet, mener Hallager. Hjørnesteinsbedriften Kværner Verdal har nok å gjøre, og det får konsekvenser for resten av næringslivet. For nå er folk optimistiske; de pusser opp huset, og handler hos Obs Bygg.

De aller fleste av de 24 ansatte er medlemmer i Handel og Kontor. Det er ryddige forhold på huset og i samvirkelaget Coop Midt-Norge, mener Hallager. Han og klubbleder Arnodd Dahlum pleier å bli enige om det meste, hevder sjefen.

Vi finner Dahlum, som også er nestleder i Innherred HK, ute i butikken, og slår av en prat. Dahlum synes Hallager er en grei kar. Han har trua på at sjefen blir ordfører neste år. Men det er ikke bare bra.

– Det blir litt tungt å miste ham som sjef. Slutter han, så pensjonerer jeg meg, sier Dahlum.

– Er det en trussel, spør sjefen med et smil.

Mitt favorittuttrykk

«Kroppklen» = uvel