Innherred

07.12.2018

• Innherred: Et distrikt i Trøndelag som består av bygdene i de indre delene av Trondheimsfjorden. Avgrensningen er ikke entydig. Til Innherreds kjerneområde regnes kommunene Levanger, Verdal, Inderøy og Steinkjer, skriver Store norske leksikon. Disse kommunene har til sammen over 63.000 innbyggere. I noen sammenhenger regnes også Verran, Namdalseid, Snåsa og eventuelt også Leksvik med til Innherred. Innherred ligger om lag 80 kilometer nord for Trondheim.

• Fagforeninga Innherred HK: Organiserer medlemmer på Frosta, Levanger, Verdal og Inderøy. HK-Nytt har besøkt medlemmer og bedrifter i det samme område hvor HK Innherred har medlemmer. (ILLUSTRASJON: HK-LOGO)

• Stiklestad: Det historiske stedet ligger rett utenfor Verdal sentrum. Her falt Olav den Hellige i 1030 i det berømte «Slaget på Stiklestad». Slaget (som hver sommer settes opp som et eget spel) regnes som starten på det moderne Norge.

• Den gyldne omvei: Går gjennom vakkert kulturlandskap på Inderøy og har et mangfold av stoppesteder hvor du kan både spise, drikke, se på kunst og overnatte.

• Sodd: Innherred er for mange kjent for sin helt spesielle rett, sodd. Den er laget etter en eldgammel oppskrift og serveres i viktige familiesammenkomster. Inderøy slakteri er blant dem som viderefører denne tradisjonen når de lager Inderøy-sodd.

Den gyldne omvei

• Nils Aas (1933-2004): Han regnes som en av Norges mest betydningsfulle billedhuggere. Aas kom fra Inderøy, og i tettstedet Straumen kan du se mange av hans verk, både ute i sentrum og i galleriet.

• Lotto: Verdal er kjent for sine lottomillionærer etter denne tv-reklamen. Mange har vunnet i spill, men statistisk sett har ikke Verdal flere lotto-millionærer enn andre steder.

Norsk Tipping

• Mange aviser: I Innherred utgis det flere aviser: Innherred, Inderøyningen og Trønderavisa.

07.12.2018