FRA PRIVAT TIL OFFENTLIG?: Vinmonopolet kan overta taxfree-salget på norske flyplasser fra 2023.

Ove Magnus Halkjær

Vinmonopolet kan overta taxfree-salget

Stortinget skal ta stilling til spørsmålet i februar.
30.01.2018

Tre stortingsrepresentanter fra Senterpartiet har levert inn et forslag om at Stortinget skal be regjeringen sørge for at Vinmonopolet overtar taxfree-salget av alkohol på flyplassene. Forslaget skal behandles i helse- og omsorgskomiteen på Stortinget i dag, tirsdag, men endelig svar derfra kommer først i midten av februar. Etter planen skal Stortinget skal ta stilling til saken i slutten av februar. Det ser ut til at det er et flertall på Stortinget som støtter forslaget om at Vinmonopolet skal få overta taxfree-salget. I tillegg til Senterpartiet skal både MDG, Rødt, SV og KrF være for en slik løsning, mens Ap har et landsmøtevedtak på at de vil vurdere det.

LES OGSÅ: Her kan du si din mening om søndagsåpne butikker

Privat selskap

I dag er det det delvis tyskeide firmaet Travel Retail Norway som driver taxfree-salget på fem norske flyplasser. Selskapet har en avtale med Avinor som varer ut 2022. Det er etter den tid det kan bli aktuelt at Vinmonopolet overtar driften av taxfree-salget på flyplassene.

– Vi kan ikke se noen argumenter for at et privat selskap skal ta millioner av kroner i utbytte hvert år når vi har en egen salgskanal for alkohol, sier Kjersti Toppe fra Senterpartiet, en av forslagstillerne, og sikter til Vinmonopolet.

Gammelt forslag

Ønsket om at Vinmonopolet skal overta taxfree-salget av alkohol er ikke av ny dato. Allerede i 2014 vedtok Stortinget å be regjeringen om å utrede taxfree-ordningen, etter forslag fra Senterparti-representantene Kjersti Toppe, Trygve Slagsvold Vedum og KrF-representantene Olaug Bollestad og Hans Olav Syversen. Regjeringen fulgte opp i forbindelse med statsbudsjettet for 2017. Da ba Stortinget regjeringen om å få vurdert spørsmålet.

Nå skal altså nok et forslag om dette behandles i Stortinget.

– Nå må vi gjøre et prinsippvedtak om at Vinmonopolet skal overta taxfree-salget, sier Kjersti Toppe til HK-Nytt.

Anbud eller lovendring

Vinmonopolet kan ta over taxfree-salget på to måter. Enten ved at det gjøres en lovendring, eller ved at Vinmonopolet vinner en anbudsrunde om taxfree-salget. Kjersti Toppe vil at loven skal endres.

– Vi ønsker en klar bestemmelse om at Vinmonopolet skal overta taxfree-salget, ikke en løs anbudskonkurranse. Det er en verdi i seg selv å få Vinmonopolet til å styre taxfree-salget. Vi støtter opp om Vinmonopolet som et regulatorisk virkemiddel. Nå foregår en stor del av alkoholomsetningen gjennom taxfree og grensehandel. Vi tror Vinmonopolet vil ha mindre aggressive salgsframstøt enn det private selskapet som driver taxfree-salget har. Irritasjonen over at du må gå i sikksakk mellom spritflaskene på taxfree-butikkene har vært stor, sier Toppe.

Hun avviser ikke at Vinmonopolet kan komme til å selge mindre alkohol i taxfree-butikkene, fordi impulskjøpene vil være færre. Det er bra for folkehelsa, mener Toppe.

Finansierer flyplasser

I dag brukes inntektene Avinor får av taxfree-salget til å finansiere flyplasser som ikke går med overskudd. Det dreier seg om 39 av landets 46 flyplasser. I 2015 hadde Avinor salgs- og leieinntekter fra taxfree-salget på 2,5 milliarder kroner.

Kjersti Toppe vil fremdeles at Avinors inntekter av taxfree-salget skal være med på å finansiere driften av flyplassene.

– Vi kan risikere at mindre taxfree-salg gir mindre inntekter til Avinor, men det er begrunnet i helsepolitikk. Da får vi heller finne en annen måte å finansiere småflyplassene på, sier Toppe.

Vinmonopolet er klare

Avinor og Vinmonopolet har hatt formelle drøftelser for å legge til rette for at Vinmonopolet kan overta taxfree-salget, rapporterte Aftenposten i fjor sommer. Ifølge avisen ønsker Avinor at en anbudskonkurranse skal avgjøre hvem som skal drive taxfree-salget på flyplassene.

Vinmonopolet er uansett klare til å overta.

– Vi er svært positive til å drive taxfree-salget på Avinors flyplasser, sa Hilde Britt Mellbye, administrerende direktør i Vinmonopolet til Aftenposten i juni.

– En avtale med Avinor vil også sikre oss en så stor markedsandel av alkoholomsetningen i Norge at vi vil opprettholde legitimiteten for monopolordningen i det norske samfunnet. I dag er monopolet under konstant press – både fra taxfree-virksomheten og fra grensehandelen, sa hun til Aftenposten.

Mellbye tror Vinmonopolet vil tilføre Avinor like mye inntekter som Travel Retail Norway gjør i dag.

HK er positive

Handel og Kontor støtter forslaget om at Vinmonopolet skal overta taxfree-salget. HK forutsetter at Avinors inntektsmodell ikke endres, skriver forbundet i et brev til helse- og omsorgskomiteen på Stortinget. HK mener også at Vinmonopolet ikke må delta i en anbudskonkurranse om å drive taxfree-salget.

Helge Storvik, leder i HK-tilknyttede Funksjonærklubben i Vinmonopolet er positiv til en overtakelse.

– Det er helt i orden for oss, og det bør det også være for resten av samfunnet. Mye av pengene fra taxfree-salget går i dag til tysk storkapital. Om Vinmonopolet overtar, beholder vi pengene hjemme, sier han til HK-Nytt.

HK har medlemmer både i Vinmonopolet og i Travel Retail Norway.

FIKK DU MED DEG DISSE SAKENE?

HK sier nei til lengre åpningstider i Vinmonopolet

Flyplassansatte vant jobben tilbake

30.01.2018